FAQ

Her får du svar på oftest stillede spørgsmål.

Se også vejledningen her.

Har du yderligere spørgsmål til tilmeldingen eller brug for hjælp kontakt da venligst Anne-Dorte Mathiesen på adm@danishbeautyaward.dk eller tlf. 22912476.

 

Hvornår kan man tilmelde til Danish Beauty Award 2024?

Hvornår kan man tilmelde til Danish Beauty Award 2024?
Tilmeldingen til Danish Beauty Award 2024 åbner i slutningen af oktober / starten af november 2023. Vi åbner med et kickoff-møde. Nærmere info om dette følger. Tilmeld gerne til nyhedsbrevet for at få direkte besked.

Hvornår afholdes Danish Beauty Award?

Hvornår afholdes Danish Beauty Award?
Danish Beauty Award 2024 finder sted den 19. april 2024 i Tivoli Congress Center i København. Det er en god huskeregel, at det er den sidste fredag i april, men i 2024 er det rykket en fredag frem pga. Store Bededag, der så alligevel ikke er en helligdag længere. Eventfesten er rammen omkring uddelingen af Danish Beauty Awards statuetter. Her inviteres branchens leverandører, repræsentanter fra detailhandlen, frisører, kosmetologer, makeupartister, pressen, VIP-gæster sammen med sponsorerne, men beautyinteresserede gæster er også velkomne.

Hvem kan være med?

Alle leverandører af produkter i kosmetikbranchen kan tilmelde produkter. Der er ingen krav til, om virksomheden er medlem af brancheforeningen, leverandør til detailhandel eller det professionelle marked. Alle kosmetikprodukter, der er lovligt markedsført og lanceret i 2023 på det danske marked, kan tilmeldes og indsendes til dommerpanelet. Produkterne skal være mærket korrekt og leve op til den gældende lovgivning i Danmark.

Kan man modtage et nyhedsbrev?

Skriv dig op til nyhedsbrevet
Danish Beauty Award udgiver et nyhedsbrev ca. 8-10 gange årligt. Skriv dig op og se seneste her. Du kan også finde info under Nyheder.

Hvornår offentliggøres de nominerede?

Alle dommere tester og vurderer alle produkter/behandlinger i løbet af perioden november 2023 til april 2024. De nominerede offentliggøres i slutningen af marts/starten af april 2024.

Hvordan køber man billet til awardshowet?

I starten af 2024 vil der blive sendt invitationer ud via nyhedsbrevet med et link til billetsalget via Billetlugen.dk. Man vælger selv pladser i kongressalen efter først til mølle-princippet. Billetterne koster i omegnen af kr. 1.500 ex moms – 1.875 inkl. moms og inkluderer show, velkomstdrink, gallamiddag, vin, øl, vand ad libitum, kaffe/te og goodiebag. Billetlugen tager et gebyr.

Kan man overnatte på Tivoli-hotellet?

Ja. Skal du bruge en overnatning fra den 19. til den 20. april 2024 på Tivoli-hotellet, da kan du booke på: tivolihotel@arp-hansen.dk og notere deltagelse i Danish Beauty Award. Værelser til gæster kan tilbydes på individuel booking til 1.195 DKK pr. enkeltværelse / 1.295 DKK pr. dobbeltværelse, så længe det reserverede antal værelser er ledige – derefter kan der bookes til dagens pris. Reservér derfor i god tid. Check in kan foretages fra kl. 15.00 på ankomstdagen. Værelserne skal forlades senest kl. 12.00 på afrejsedagen.

Hvad er fristen for tilmelding af produkter, behandlinger, steder?

Tilmelding skal være sket på hjemmesiden danishbeautyaward.dk senest den 10. januar 2024 kl. 23.59. Produkterne skal være dommerne i hænde den 12. januar 2024 på dommernes adresser, som også står i bekræftelsen, som du modtager efter tilmelding. Send gerne før allersidste frist – helst i løbet af november/december, så dommerne har så lang tid som muligt til at lære produkterne at kende. Der er Early Bird-frist den 8. december 2023.

Hvad koster det at tilmelde et produkt, en behandling eller et sted?

Tilmelding inden 8. december 2023: kr. 1.750 ex moms pr. tilmelding
Tilmelding efter 8. december 2023 og ind til 10. januar 2024: kr. 2.000 ex moms pr. tilmelding
Det koster ikke noget at komme med forslag til Årets Klassiker og Årets Ildsjæl.
Årets Serie koster et separat gebyr udover tilmeldingen til et produkts individuelle tilmelding. Dommerne skal modtage min. 2-3 repræsentative produkter fra en serie eller brand for at kunne vurdere Årets Serie og Årets Nye Brand.

Hvor mange produkter skal man sende?

14 stk. Alle 13 dommere i panelet plus mødeleder skal modtage de tilmeldte produkter.

Hvis du tilmelder en serie eller et brand, så kan det være OK at sende et repræsentativt udvalg fra serien/brandet – men det er ikke nok kun at sende ét  stjerneprodukt som repræsentant, men minimum 2-3 produkter, som viser seriens/brandets kvaliteter bredt.

Du behøver ikke sende noget, hvis du har tilmeldt en behandling eller et sted, men det er muligt at sende et kort, et brev med en beskrivelse af, hvordan du ønsker dommerne kommer og tester behandling/sted. Hvis du ikke sender noget fysisk, så kan du sende en mail med information til dommerne. Du kan også i selve tilmeldingsformularen skrive, hvordan dommerne skal kontakte jer for at teste.

 

Hvor skal produkterne sendes hen?

Produkterne skal sendes til alle i dommerpanelet plus mødeleder fra Danish Beauty Award. Adresser på dommerne vil blive offentliggjort i løbet af kort tid.

Send venligst ikke produkter til en pakkeshop.

Hvad skal jeg sende, hvis jeg tilmelder en behandling eller et sted?

Du behøver ikke sende noget, men det er muligt at sende et kort, et brev med en beskrivelse af, hvordan du ønsker dommerne kommer og tester behandling/sted. Hvis du ikke sender noget fysisk, så kan du sende en mail med information til dommerne. Du kan også i selve tilmeldingsformularen skrive, hvordan dommerne skal kontakte jer for at teste.

Hvordan foregår betaling for tilmeldingen?

Du vil modtage en faktura fra Danish Beauty Award på separat mail fra vores økonomisystem. Endelig bedømmelse af det tilmeldte og eventuel nominering vil først kunne ske ved registrering af indbetalingen. Angiv såfremt der er særlige forhold, der skal tages højde for bl.a. PO-nummer. Det er ikke nødvendigt at vente på fakturaen før fremsendelse af produktet til dommerne. Send gerne produktet af sted med det samme, så dommerne kan gå i gang med at teste og vurdere.

Bliver mit produkt vist på Instagram?

Ja. Alle tilmeldte får vist sit produkt/behandling/sted på Danish Beauty Awards Instagram mindst én gang. I 2024 vil vi igen benytte os af de uploadede fotos fra leverandørerne. Ønsker du ikke at dit tilmeldte produkt vises på Danish Beauty Awards Instagram, da meddel venligst dette på adm@danishbeautyaward.dk eller skriv det i tilmeldingsteksten.

HUSK at angive de @tags og #hashtags, som du gerne vil have anført.

Hvordan kommer man i betragtning til Influencers Choice Award?

Influencers’ Choice Award skal vælges ved tilmeldingen. Ved at klikke denne kategori af, da tilkendegives det, at man gerne bidrager med produkter til vurdering hos Influencer-panelet. Influencer-panelet består af 8 danske influencers, der alle beskæftiger sig med beauty. Dommerne vil udpege de nominerede og derefter bede leverandørerne sende produktet til gruppen af influencers (8 ekstra produkter). Influencers vil udpege en vinder af kategorien Influencers’ Choice Award.

Hvordan kommer man i betragtning til MATAS-PRISEN?

Matas uddeler sin egen pris i 2024. Yderligere information om nominerede i denne kategori vil følge snarest muligt.

Kan alle tilmelde noget til Danish Beauty Award?

Ja. Du behøver ikke være leverandør. Også forbrugere kan indstille fx til Årets Ildsjæl. Leverandører kan også tilmelde en forhandler, salon eller en klinik – det behøver ikke være butikken/salonen/klinikken selv.

Hvordan finder dommerne de nominerede?

Alle dommere modtager og tester de tilmeldte produkter. De vurderer alt individuelt. Dommerpanelet mødes og drøfter alle produkter i løbet af perioden november 2023-januar-april 2024. Dommerne er underlagt etiske retningslinjer, og de vil altid skulle oplyse på forhånd, hvis de har kommercielle interesser i særlige brands eller produkter. I tilfælde af fx stemmelighed, hvor en dommers interesseprodukt indgår, vil dommeren blive frataget sin indflydelse på afstemningen. Dommerne kan benytte andre personer (vi kalder dem ’skyggetestere’), der er i målgruppen for et produkt, til at teste, men dommerne vil altid selv skulle kunne viderebringe vurderingen på dommermødet. Læs mere om etik her.

Hvordan tester dommerne en behandling eller et sted?

3-5 dommere vil indledende besøge behandlingsstedet, teste og vurdere. De deler derefter deres bedømmelser med resten af panelet. Bliver behandlingen blandt de 5 nominerede vil flere dommere teste behandlingen. En skønhedsbehandling kan både være en holistisk well-being behandling, men også en effektiv, maskinel behandling. Dommerne tager i deres vurdering højde for mål og formål med behandlingen. Behandlinger og steder behøver ikke være fra 2023.

Kan man få dommernes tilbagemelding?

Alle leverandører får dommernes feedback, hvis de beder om det (adm@danishbeautyaward.dk). Alle vinderne modtager en begrundelse ved awardshowet, som de gerne må bruge i markedsføringen.

Koster det noget at bruge Danish Beauty Awards logo?

Nej – ikke hvis man bliver nomineret eller vinder. Alle produkter, som bliver nomineret, må gerne profilere sig med at være nomineret i den specifikke kategori, hvor man optræder blandt de 5 nominerede (enkelte kategorier har flere nominerede). Det er muligt at anvende Danish Beauty Awards nomineret-logo, der tilhører kategorien og året, i markedsføringen. Som vinder af Danish Beauty Award får man retten til at anvende vinder-logoet for det år, hvor produktet vinder. Logoet kan udelukkende anvendes sammen med det specifikke vindende produkt. Logoet vil altid følge produktet – dvs. hvis produktet skifter distributør eller ejer, da følger logoet det vindende produkt. Logoet må ikke ændres eller forvrænges.

Kan relanceringer tilmeldes?

Ja. Nylanceringer, “line extensions” samt relanceringer, der kan betragtes og vurderes på linje med nylanceringer, kan tilmeldes.

Hvornår skal produktet være lanceret?

Statuetterne, der uddeles i 2024 er til produkter, der er lanceret i kalenderåret 2023. Der kan være en acceptabel gråzone omkring årsskiftet, hvor fx presselancering er sket det ene år, og salget er startet det næste. Behandlinger og steder behøver ikke være fra 2023. Inner Beauty behøver ikke være fra 2023, men de seneste 5 års vindere kan ikke deltage. Årets Klassiker er et ældre, men stadig fantastisk produkt fra før 2023.

Hvad er en beauty accessory?

En beauty accesoory er ikke kosmetik. Det er produkter, der bruges sammen med kosmetiske produkter fx pensler, hårbørster, spejle. I 2024 vil vi overveje at opdele i to, så der uddeles en særskilt pris for ÅRETS ELEKTRISKE BEAUTY TOOL, der er en elektrisk accessory fx en hårtørrer, et glattejern og lignende, hvis antallet af tilmeldte tillader det.

Hvorfor kan jeg ikke se Årets Nicheduft i årets kategorier?

Vi uddeler kun Årets Nicheduft, hvis antallet af tilmeldinger er i et antal, der betyder, at der er tilstrækkelig konkurrence til at uddele prisen. Nichedufte kan høre til i Årets Duft eller i Årets Nichepris.

Hvad er en funktionel duft?

En funktionel duft er en mood-duft, en roomspray, et duftlys eller lignende, der spreder duften omkring os i stedet for på huden.