FAQ

Her får du svar på oftest stillede spørgsmål.

Se også vejledningen her.

Har du yderligere spørgsmål til tilmeldingen eller brug for hjælp kontakt da venligst Anne-Dorte Mathiesen på adm@danishbeautyaward.dk eller tlf. 22912476.

 

Hvornår kan man tilmelde til Danish Beauty Award 2024?

Hvornår kan man tilmelde til Danish Beauty Award 2024?
Tilmeldingen til Danish Beauty Award 2024 åbner 30. oktober 2023 og løber indtil 10. januar 2024. Early Bird fristen er 8. december 2023.

Early Bird: 8. december 2023 kl. 23.59

Sidste frist: 10. januar 2024 kl. 23.59

Dommerne skal modtage produkterne senest 12. januar 2024.

Billetsalg til prisuddelingen den 19. april 2024 åbner i starten af 2024

Hvornår afholdes Danish Beauty Award?

Hvornår afholdes Danish Beauty Award?
Danish Beauty Award 2024 finder sted den 19. april 2024 i Tivoli Congress Center i København. Det er en god huskeregel, at det er den sidste fredag i april, men i 2024 er det rykket en fredag frem pga. Store Bededag, der så alligevel ikke er en helligdag længere. Eventfesten er rammen omkring uddelingen af Danish Beauty Awards statuetter. Her inviteres branchens leverandører, repræsentanter fra detailhandlen, frisører, kosmetologer, makeupartister, pressen, VIP-gæster sammen med sponsorerne, men beautyinteresserede gæster er også velkomne.

Hvem kan være med?

Alle leverandører af produkter i kosmetikbranchen kan tilmelde produkter. Der er ingen krav til, om virksomheden er medlem af brancheforeningen, leverandør til detailhandel eller det professionelle marked. Alle kosmetikprodukter, der er lovligt markedsført og lanceret i 2023 på det danske marked, kan tilmeldes og indsendes til dommerpanelet. Produkterne skal være mærket korrekt og leve op til den gældende lovgivning i Danmark.

Kan man modtage et nyhedsbrev?

Skriv dig op til nyhedsbrevet
Danish Beauty Award udgiver et nyhedsbrev ca. 8-10 gange årligt. Skriv dig op og se seneste her. Du kan også finde info under Nyheder.

Hvornår offentliggøres de nominerede?

Alle dommere tester og vurderer alle produkter/behandlinger i løbet af perioden november 2023 til april 2024. De nominerede offentliggøres i slutningen af marts/starten af april 2024.

Hvordan køber man billet til awardshowet?

I starten af 2024 vil der blive sendt invitationer ud via nyhedsbrevet med et link til billetsalget via Billetlugen.dk. Man vælger selv pladser i kongressalen efter først til mølle-princippet. Billetterne koster i omegnen af kr. 1.500-2.000 ex moms og inkluderer show, velkomstdrink, gallamiddag, vin, øl, vand ad libitum, kaffe/te og goodiebag. Billetlugen tager et gebyr.

Kan man overnatte på Tivoli-hotellet?

Ja. Skal du bruge en overnatning fra den 19. til den 20. april 2024 på Tivoli-hotellet, da kan du booke på: tivolihotel@arp-hansen.dk og notere deltagelse i Danish Beauty Award. Værelser til gæster kan tilbydes på individuel booking til 1.195 DKK pr. enkeltværelse / 1.295 DKK pr. dobbeltværelse, så længe det reserverede antal værelser er ledige – derefter kan der bookes til dagens pris. Reservér derfor i god tid. Check in kan foretages fra kl. 15.00 på ankomstdagen. Værelserne skal forlades senest kl. 12.00 på afrejsedagen.

Hvad er fristen for tilmelding af produkter, behandlinger, steder?

Tilmelding skal være sket på hjemmesiden danishbeautyaward.dk senest den 10. januar 2024 kl. 23.59. Produkterne skal være dommerne i hænde den 12. januar 2024 på dommernes adresser, som også står i bekræftelsen, som du modtager efter tilmelding. Send gerne før allersidste frist – helst i løbet af november/december, så dommerne har så lang tid som muligt til at lære produkterne at kende. Der er Early Bird-frist den 8. december 2023.

Hvad koster det at tilmelde et produkt, en behandling eller et sted?

Tilmelding inden 8. december 2023: kr. 1.750 ex moms pr. tilmelding
Tilmelding efter 8. december 2023 og ind til 10. januar 2024: kr. 2.000 ex moms pr. tilmelding
Det koster ikke noget at komme med forslag til Årets Klassiker og Årets Ildsjæl.
Årets Serie koster et separat gebyr udover tilmeldingen til et produkts individuelle tilmelding. Dommerne skal modtage min. 2-3 repræsentative produkter fra en serie eller brand for at kunne vurdere Årets Serie og Årets Nye Brand.

Hvor mange produkter skal man sende?

14 stk. Alle 13 dommere i panelet plus juryformand skal modtage de tilmeldte produkter.

Hvis du tilmelder en serie eller et brand, så kan det være OK at sende et repræsentativt udvalg fra serien/brandet – men det er ikke nok kun at sende ét  stjerneprodukt som repræsentant, men minimum 2-3 produkter, som viser seriens/brandets kvaliteter bredt.

Du behøver ikke sende noget, hvis du har tilmeldt en behandling eller et sted, men det er muligt at sende et kort, et brev med en beskrivelse af, hvordan du ønsker dommerne kommer og tester behandling/sted. Hvis du ikke sender noget fysisk, så kan du sende en mail med information til dommerne. Du kan også i selve tilmeldingsformularen skrive, hvordan dommerne skal kontakte jer for at teste.

Inner Beauty skal sende 6 produkter til ekspertpanelet.

 

Hvor skal produkterne sendes hen?

Produkterne skal sendes til alle i dommerpanelet plus juryformanden fra Danish Beauty Award. Adresser på dommerne kan findes her – og Inner Beauty-ekspertpanelet her

Send venligst ikke produkter til en pakkeshop.

Bliver du nomineret til Beautyformidlernes Pris, da er Beautyformidlernes adresser at finde her.

Hvad skal jeg sende, hvis jeg tilmelder en behandling eller et sted?

Du behøver ikke sende noget, men det er muligt at sende et kort, et brev med en beskrivelse af, hvordan du ønsker dommerne kommer og tester behandling/sted. Hvis du ikke sender noget fysisk, så kan du sende en mail med information til dommerne. Du kan også i selve tilmeldingsformularen skrive, hvordan dommerne skal kontakte jer for at teste.

Hvordan foregår betaling for tilmeldingen?

Du vil modtage en faktura fra Danish Beauty Award på separat mail fra vores økonomisystem. Endelig bedømmelse af det tilmeldte og eventuel nominering vil først kunne ske ved registrering af indbetalingen. Angiv såfremt der er særlige forhold, der skal tages højde for bl.a. PO-nummer. Det er ikke nødvendigt at vente på fakturaen før fremsendelse af produktet til dommerne. Send gerne produktet af sted med det samme, så dommerne kan gå i gang med at teste og vurdere.

Hvor kort er en kort beskrivelse?

Bliver mit produkt vist på Instagram?

Ja. Alle tilmeldte får vist sit produkt/behandling/sted på Danish Beauty Awards Instagram mindst én gang. I 2024 vil vi igen benytte os af de uploadede fotos fra leverandørerne. Ønsker du ikke at dit tilmeldte produkt vises på Danish Beauty Awards Instagram, da meddel venligst dette på adm@danishbeautyaward.dk eller skriv det i tilmeldingsteksten.

HUSK at angive de @tags og #hashtags, som du gerne vil have anført.

Hvordan kommer man i betragtning til Beautyformidlernes Pris?

Beautyformidlernes Pris (tidl. Influencers’ Choice Award) skal vælges som kategori ved tilmeldingen. Ved at klikke denne kategori af, da tilkendegives det, at man gerne bidrager med produkter til vurdering hos Influencer-panelet. Influencer-panelet består af 9 danske beautyformidlere, der alle skriver om skønhed. Dommerpanelet vil udpege de nominerede og derefter bede leverandørerne sende produktet til gruppen af beautyformidlere (9 ekstra produkter). Beautyformidlere vil udpege en vinder af kategorien.

Hvordan kommer man i betragtning til MATAS-PRISEN?

Matas uddeler sin egen pris i 2024. Yderligere information om nominerede i denne kategori vil følge snarest muligt.

Kan alle tilmelde noget til Danish Beauty Award?

Ja. Du behøver ikke være leverandør. Også forbrugere kan indstille fx til Årets Ildsjæl. Leverandører kan også tilmelde en forhandler, salon eller en klinik – det behøver ikke være butikken/salonen/klinikken selv.

Hvordan finder dommerne de nominerede?

Alle dommere modtager og tester de tilmeldte produkter. De vurderer alt individuelt. Dommerpanelet mødes og drøfter alle produkter i løbet af perioden november 2023-januar-april 2024. Dommerne er underlagt etiske retningslinjer, og de vil altid skulle oplyse på forhånd, hvis de har kommercielle interesser i særlige brands eller produkter. I tilfælde af fx stemmelighed, hvor en dommers interesseprodukt indgår, vil dommeren blive frataget sin indflydelse på afstemningen. Dommerne kan benytte andre personer (vi kalder dem ’skyggetestere’), der er i målgruppen for et produkt, til at teste, men dommerne vil altid selv skulle kunne viderebringe vurderingen på dommermødet. Læs mere om etik her.

Hvordan tester dommerne en behandling eller et sted?

3-5 dommere vil indledende besøge behandlingsstedet, teste og vurdere. De deler derefter deres bedømmelser med resten af panelet. Bliver behandlingen blandt de 5 nominerede vil flere dommere teste behandlingen. En skønhedsbehandling kan både være en holistisk well-being behandling, men også en effektiv, maskinel behandling. Dommerne tager i deres vurdering højde for mål og formål med behandlingen. Behandlinger og steder behøver ikke være fra 2023.

Kan man få dommernes tilbagemelding?

Alle leverandører får dommernes feedback, hvis de beder om det (adm@danishbeautyaward.dk). Alle vinderne modtager en begrundelse ved awardshowet, som de gerne må bruge i markedsføringen.

Koster det noget at bruge Danish Beauty Awards logo?

Nej – ikke hvis man bliver nomineret eller vinder. Alle produkter, som bliver nomineret, må gerne profilere sig med at være nomineret i den specifikke kategori, hvor man optræder blandt de 5 nominerede (enkelte kategorier har flere nominerede). Det er muligt at anvende Danish Beauty Awards nomineret-logo, der tilhører kategorien og året, i markedsføringen. Som vinder af Danish Beauty Award får man retten til at anvende vinder-logoet for det år, hvor produktet vinder. Logoet kan udelukkende anvendes sammen med det specifikke vindende produkt. Logoet vil altid følge produktet – dvs. hvis produktet skifter distributør eller ejer, da følger logoet det vindende produkt. Logoet må ikke ændres eller forvrænges.

Kan relanceringer tilmeldes?

Ja. Nylanceringer, “line extensions” samt relanceringer, der kan betragtes og vurderes på linje med nylanceringer, kan tilmeldes.

Hvornår skal produktet være lanceret?

Statuetterne, der uddeles i 2024 er til produkter, der er lanceret i kalenderåret 2023. Der kan være en acceptabel gråzone omkring årsskiftet, hvor fx presselancering er sket det ene år, og salget er startet det næste. Behandlinger og steder behøver ikke være fra 2023. Inner Beauty behøver ikke være fra 2023, men de seneste 5 års vindere kan ikke deltage. Årets Klassiker er et ældre, men stadig fantastisk produkt fra før 2023.

Skal man tilmelde sig til Årets Forbrugerpris?

Året Forbrugerpris skal i 2024 findes i samarbejde med My Beauty Guide. Produktet skal også være lanceret i Danmark i 2023. Og ja, man skal tilmelde sig kategorien ved at vælge den i tilmeldingsskemaet. Det koster ikke ekstra udover den almindelige tilmelding til produktkategorien. Dog skal man være klar på at donere 5 ekstra produkter, som 5 heldige forbrugere, der har stemt, kan kan vinde.

Skal man tilmeldes sig Beautyformidlernes Pris?

Beautyformidlernes Pris skal i 2024 findes i samarbejde med 9 skønhedsskribenter. Produktet skal også være lanceret i Danmark i 2023. Og ja, man skal tilmelde sig kategorien ved at vælge den i tilmeldingsskemaet. Det koster ikke ekstra udover den almindelige tilmelding til produktkategorien. Dog skal man være klar på at sende 9 ekstra produkter til Beautyformidlerne, men kun HVIS/NÅR man bliver nomineret.

Hvad er en beauty accessory?

En beauty accesoory er ikke kosmetik. Det er produkter, der bruges sammen med kosmetiske produkter fx pensler, hårbørster, spejle. I 2024 vil vi overveje at opdele i to, så der uddeles en særskilt pris for Årets Elektriske Beauty Tool, men kun hvis tilmeldingerne tillader det. Det er en elektrisk accessory fx en hårtørrer, et glattejern og lignende.

Hvad er en funktionel duft?

En funktionel duft er en mood-duft, en roomspray, et duftlys eller lignende, der spreder duften omkring os i stedet for på huden. I 2024 en del af Årets Nicheduft.