Vejledning om tilmelding til DANISH BEAUTY AWARD 2020


Baggrund – om DANISH BEAUTY AWARD

Danish Beauty Award (DBA) er en pris, der uddeles i kosmetikbranchen til årets bedste skønhedsprodukter. Priserne uddeles til kosmetikprodukter på såvel det selektive marked som massemarkedet, bridge brands/lifestyle brands, nicheprodukter og mærker i begrænset distribution samt produkter til professionel brug. Priserne uddeles i 2020 den 24. april i Tivoli Congress Center i København. Det er i 2020 14. gang, at Danish Beauty Award finder sted. Vinderne findes blandt indsendte produkter i en lang række kategorier. Et dommerpanel vil selvstændigt vurdere og derefter votere i fællesskab. En af vinderne findes via en forbrugerafstemning, og der vil desuden være en Influencers’ Choice Award blandt kategorierne. Et selvstændigt ekspertpanel bliver nedsat til at vurdere tilmeldte produkter til Årets Inner Beauty Award 2020.

Hvem kan være med?

Alle leverandører af produkter i kosmetikbranchen kan tilmelde produkter. Der er ingen krav til, om virksomheden er medlem af brancheforeningen, leverandør til detailhandel eller det professionelle marked. Alle kosmetikprodukter, der er lovligt markedsført og lanceret i 2019 på det danske marked, kan tilmeldes og indsendes til dommerpanelet. Vi understreger, at det er vigtigt, at produkterne er mærket korrekt og i øvrigt lever op til den gældende lovgivning i Danmark. Lovkrav findes i Kosmetikforordningen (undtaget Årets Beauty Accessory og Inner Beauty). Produkterne, må ikke have anprisninger, der kan vildlede forbrugerne i forhold til Markedsføringsloven. Alle nylanceringer, “line extensions” samt relanceringer, der kan betragtes og vurderes på linje med nylanceringer, kan tilmeldes. Med de valgte kategorier har vi forsøgt at inkludere alle kosmetiske produkter på det danske marked. Desuden uddeles priser til Årets Skønhedsbehandling og Årets Salon/Klinik/Butik/Spa. I sidstnævnte kan indstilles en butik, klinik, salon eller spa, der har haft en særlig succes med at markedsføre, sælge og anvende skønhedsprodukter. Det kan både være en butik, en supermarkedskæde, et apotek, et stormagasin eller f.eks. en skønhedsklinik, et spa, en dermatologisk klinik – der sættes ikke grænser, så længe det er et behandlings- og/eller salgssted af lovlige kosmetiske produkter. Der bliver uddelt priser til produkter, der ikke er kosmetiske – nemlig til en beauty accessory og til et kosttilskud, fødevare, der giver Inner Beauty – altså produkter, som er relateret til skønhedsverdenen. Desuden uddeles også GOODIEBOXPRISEN i 2020. Tilmelding til denne pris foregår via direkte kontakt til GOODIEBOX til line@goodiebox.dk, tlf. 31 32 17 38. Årets Inner Beauty Award 2020 gives til et produkt, der giver skønhed indefra – dvs. kosttilskud, superfoods, probiotika etc. Produktet skal have været lovligt markedsført på det danske marked i 2019, men er ikke nødvendigvis lanceret i 2019. Kosttilskud betragtes som fødevarer og reguleres i forhold til fødevarelovgivningen. Der er særlige regler gældende for kosttilskud i Kosttilskudsdirektivet (2002/46) og den nationale bekendtgørelse om kosttilskud (nr 39 af 12/01/2016). Når det drejer sig om anprisninger, skal produkterne overholde de gældende regler beskrevet i Anprisningsforordningen (1924/2006) samt de godkendte anprisninger beskrevet i EFSA’s EU Register on nutrition and health claims. Dommerne forbeholder sig ret til at bede om yderligere dokumentation.

Definitioner og opdeling

I enkelte af kategorierne opdeler vi markedet i grupperne LUKSUS og POPULÆR.

LUKSUS: Selektiv kosmetik og professionelle produkter: Produkter, der sælges selektivt via parfumerier, materialister,  stormagasiner, saloner, klinikker, hvor der er personlig betjening og rådgivning om produkterne. Gruppen af produkter beskrives også med ord som Premium, Prestige eller High End cosmetics.

POPULÆR: Semi-selektiv kosmetik / Massemarkedsprodukter: Produkter, der distribueres bredt – dvs. sælges via supermarkeder, materialister og stormagasiner, men placeret, hvor der ikke nødvendigvis følger rådgivning med. Produkterne har ”popular appeal”. Denne gruppe af produkter inkluderer også “bridge”, ”lifestyle” og celebrity produkter. Produkter, der sælges via apoteker, hører som udgangspunkt hjemme i denne gruppe.

DETAIL: Produkter, der sælges i detailhandlen – dvs. via parfumerier, materialister, apoteker, stormagasiner, helsebutikker, supermarkeder mv.

PROFESSIONEL: Produkter, der udelukkende eller hovedsagligt sælges eller anvendes professionelt i frisørsaloner, skønhedsklinikker, spa- og wellnessklinikker mv.

Produkter, der sælges på internettet, kan indgå i alle kategorier, hvor de passer ind. Internettet er blevet en ofte anvendt salgskanal, som ikke længere betragtes som et nichepræget valg eller et salgssted kun for nicheprodukter.

Eventfesten den 24. april 2020

Eventfesten er rammen omkring uddelingen af Danish Beauty Awards statuetter. Her inviteres branchens leverandører, repræsentanter fra detailhandlen, frisører, kosmetologer, makeupartister, pressen og VIP-gæster sammen med sponsorerne. Eventen holdes i Tivoli Congres Center i København den 24. april 2020.

Billetter

Billetterne bliver sat til salg via Billetlugen efter nytår.

Hotelværelser

Skal du bruge en overnatning fra den 24. til den 25. april 2020 på Tivoli-hotellet, da kan du booke på: tivolihotel@arp-hansen.dk og notere deltagelse i Danish Beauty Award. Værelser til gæster kan tilbydes på individuel booking til 1.195 DKK pr. enkeltværelse / 1.295 DKK pr. dobbeltværelse, så længe det reserverede antal værelser er ledige – derefter kan der bookes til dagens pris. Reservér derfor i god tid.

Dommernes vurdering

I beskrivelsen af kategorierne har vi forsøgt at give så mange oplysninger som muligt, men dommerne vil tage flere aspekter med i deres bedømmelser, end det er muligt at sætte ord på her. Hver dommer vil åbne og teste, vende og dreje og vurdere hvert enkelt produkt, der er indsendt. Det vil bl.a. blive vurderet, om produktet lever op til de anprisninger, som følger produktet, hvorvidt det er nyskabende, og om det kan danne præcedens på markedet. Der vil blive set på kvalitet og æstetik, og om produktet giver et positivt helhedsindtryk. Dommerne skal give alle produkter karakterer i forskellige vurderingskriterier tilpasset produktkategorien samt eventuelt anføre sine personlige bemærkninger. Denne gennemgang danner således udgangspunkt for diskussionerne i dommerpanelet. Dommernes vurdering er ikke en videnskabeligt baseret gennemgang, men en subjektiv vurdering, der tager højde for en lang række aspekter ved det enkelte produkt. Dommerne vil også tage målgruppen med i bedømmelsen, og dommerne vil i tilfælde, hvor produktet henvender sig til et andet segment end dem selv, kunne vælge at bruge en ”skyggetester”, der giver sin personlige tilbagemelding til dommerne. Ikke alle dommere vil teste alle behandlinger og steder, men ca. 3-5 dommere hvert sted. Også her vil en dommer kunne sende en anden til test i stedet, men alle dommere skal personligt indsamle oplysninger. Dommerpanelet kan vælge at sende produkter til en lovmæssig gennemgang hos Kosmetik- og Hygiejnebranchen.

Tilmeldingsgebyr

Indtil 01.12.2019 er prisen for tilmelding kr. 1.500 ex moms pr. produkt
Efter 01.12.2019 og indtil 13.12.2019 er gebyret for tilmelding kr. 1.800 ex moms pr. produkt

Tilmeldingsgebyret er pr. produkt uanset antallet af kategorier, produktet tilmeldes. Tilmeldingsgebyr betales altså pr. produkt og ikke pr. kategori. Dog betales selvstændigt gebyr for Årets Serie, og serien vurderes samlet. Der opkræves ikke tilmeldingsgebyr for produkter, som foreslås og tilmeldes Årets Klassiker eller personer, der foreslås som Årets Ildsjæl.

Overvej nøje i hvilken kategori/hvilke kategorier, produktet hører hjemme. For ethvert tilmeldt produkt skal tilmelderen ved tilmeldingen give en god, men kort begrundelse for, hvorfor produktet med netop dets egenskaber, gør det til en vinder. Når flere kategorier vælges, da skal begrundelserne for hver kategori skrives i samme felt i samme indtastningsrude, men hvor kategorien nævnes før hver begrundelse. Når man vælger Årets Forbrugerpris, da indvilliger man i at donere 5 produkter til en forbrugerkonkurrence, hvis produktet bliver nomineret, og vælger man Influencers’ Choice Award, da indvilliger man i at fremsende produkter til 6-8 indflydelsesrige skønhedsbloggere/vloggere, som sidder i influencer-panelet. Vi vender tilbage med yderligere information om Årets Forbrugerpris og Influencers i panelet, der skal udvælge Influencers’ Choice Award 2020.

Placering i kategori

Leverandører skal ved tilmelding af et produkt selv angive kategorien, som det indsendte produkt tilhører. Hvor der kan være tvivl om kategori-placering, vil der blive taget hensyn til, hvordan og til hvem produktet er markedsført og distribueret. Et produkt kan godt være tilmeldt, blive nomineret i og vinde flere kategorier. Duftkategorierne er opdelt anderledes i 2020 end tidligere. Duftkategorierne er unisex, men opdelt i populær og luksus samt nicheduft. Årets Kampagne er ny i 2020. Hårpleje- og hårstyling er ligeledes som noget nyt opdelt i populær og luksus. Kun ansigtsplejekategorierne er splittet i tre med en særlig professionel kategori.

Kategorierne 2020

  1. ÅRETS HÅRPLEJEPRODUKT – POPULÆR & LUKSUS
  2. ÅRETS HÅRSTYLINGPRODUKT – POPULÆR & LUKSUS
  3. ÅRETS MAKEUPPRODUKT – POPULÆR & LUKSUS
  4. ÅRETS KROPSPLEJEPRODUKT – POPULÆR & LUKSUS
  5. ÅRETS ANSIGTSPLEJEPRODUKT – POPULÆR, LUKSUS – DETAIL & PROFESSIONEL
  6. ÅRETS RENSEPRODUKT
  7. ÅRETS HERREPRODUKT
  8. ÅRETS DUFT – POPULÆR
  9. ÅRETS DUFT – LUKSUS
  10. ÅRETS NICHEDUFT
  11. ÅRETS NICHEPRIS
  12. ÅRETS INNOVATION
  13. ÅRETS KLASSIKER
  14. ÅRETS NYE BRAND
  15. ÅRETS DANSKE PRODUKT
  16. ÅRETS GRØNNE PRIS
  17. ÅRETS CARE & PROTECT PRIS
  18. ÅRETS SERIE
  19. ÅRETS SKØNHEDSBEHANDLING
  20. ÅRETS SALON/KLINIK/BUTIK/SPA
  21. ÅRETS BEAUTY ACCESSORY
  22. ÅRETS ILDSJÆL
  23. INFLUENCERS’ CHOICE AWARD
  24. ÅRETS FORBRUGERPRIS 2020
  25. GOODIEBOXPRISEN 2020
  26. ÅRETS INNER BEAUTY AWARD
  27. ÅRETS KAMPAGNE

Kategoribeskrivelser

ÅRETS HÅRPLEJEPRODUKT – POPULÆR & LUKSUS
Årets Hårplejeprodukt inkluderer alle hårplejeprodukter (både til kvinder og mænd) undtaget produkter til hårstyling. Produkterne vurderes ud fra bl.a. sammensætning, effektivitet, betydning for hårets udseende, duft og konsistens. Lever produktet op til det lovede mht. anprisning af egenskaber f.eks. blødgørende effekt, shine, volumen, farve og hårtype? Produktets kvalitet, idé og nyskabelse vurderes. Kategorien opdeles i to priser: Populær og luksus, hvor populær er lettilgængelige produkter ofte fra supermarked eller apotek, mens luksus er selektiv i sin distribution, men kan både findes i detail og professionelt i saloner.

ÅRETS HÅRSTYLINGPRODUKT – POPULÆR & LUKSUS
Årets Hårstylingprodukt (både til kvinder og mænd) vurderes ud fra bl.a. sammensætning, effektivitet, betydning for hårets udseende, holdbarhed, duft og konsistens. Holder produktet mht. shine, volumen, hold og fleksibilitet mv.? Produktets kvalitet, idé og nyskabelse vurderes. Denne kategori er opdelt i to priser: Populær, der er lettilgængelige produkter fra massemarkedet, mens luksus er stylingprodukter, der anvendes og sælges professionelt, men også luksuriøse produkter fra detail.

ÅRETS MAKEUPPRODUKT – POPULÆR & LUKSUS
Holdbarhed, lethed, skin feel, farver og konsistens er parametre, der har stor betydning i vurderingen af Årets Makeupprodukt. Der lægges vægt på nyskabelse, emballage og anvendelighed. Til Årets Makeupprodukt kan indsendes både produkter og looks. Kategorien inkluderer produkter såsom concealer, pudder, primer og foundation, men også den dekorative makeup som læbestift, øjenskygge, neglelak, mascara mv. En vigtig overvejelse ved placering i kategorien er, hvorvidt produktet er makeup eller hudpleje – eller eventuelt begge. Der findes vindere blandt produkter i kategorierne Populær og Luksus. Produkter, der sælges og anvendes på Klinik/Salon/Spa, vil som udgangspunkt indgå under Luksus.

ÅRETS KROPSPLEJEPRODUKT – POPULÆR & LUKSUS
Årets Kropsplejeprodukt vurderes ud fra bl.a. sammensætning, skin feel, sanseindtryk, nyskabelse og innovation. Lever produktet op til det lovede mht. hudtype og effektivitet? Er det et lækkert produkt mht. duft og konsistens? I denne kategori inkluderes også produkter til pleje af negle, hænder og fødder. Renseprodukter har egen kategori, så der kan skelnes mellem, hvorvidt den primære funktion er pleje eller rens. Der uddeles to priser: en til Populær og en til Luksus, hvor professionelle produkter som udgangspunkt vil høre under Luksus.

ÅRETS ANSIGTSPLEJEPRODUKT – POPULÆR, LUKSUS – DETAIL & PROFESSIONEL
Årets Ansigtsplejeprodukt opdeles i tre kategorier. Der findes hudplejevindere blandt produkter i kategorierne Populær, Luksus Detail og en separat kategori for Professionel. Når produkter til ansigtspleje vurderes, vil der blive set på ingredienser, effekt i henhold til løfter, skin feel, konsistens, duft, målgruppe og funktionalitet. Også parametre som innovation og nyskabelse indgår i helhedsvurderingen. I kategorien Årets Ansigtspleje inkluderes også masker, hvis de primært har plejende egenskaber.

ÅRETS RENSEPRODUKT
Et produkt, der anvendes til at rense ansigt og/eller krop. Her er tale om renselotion, skrubbecreme, masker, skintonic, sæber og lignende til ansigt og krop. Her bliver alle skønhedsprodukter, hvor afrensning af huden er den primære funktion, inkluderet. Produkter – fx masker – med plejende funktion vil umiddelbart være i kategorien ansigtspleje/kropspleje, men kan godt være hjemmehørende i begge kategorier. Effektivitet, resultat, convenience, duft og konsistens er nogle af de parametre, der vil blive kigget på. Kategorien inkluderer renseprodukter fra både populær og luksus – detail og professionel.

ÅRETS HERREPRODUKT
Kategorien inkluderer alle produkter til mænd undtagen dufte og hårprodukter – fx ansigtspleje, kropspleje, shaving-produkter samt makeup til mænd. Produktet skal være målrettet specifikke maskuline behov. Nyskabelse og funktionalitet vil indgå i bedømmelsen.

ÅRETS DUFT – POPULÆR
Årets duft kan enten være til kvinder eller til mænd eller være unisex. Det er først og fremmest duften, der bedømmes. Der tages blandt andet hensyn til komposition, harmoni, nyskabelse, målgruppeappeal samt oplevelse af flakon og emballage i helhedsvurderingen. Hvert år sendes mange dufte på markedet, men hvilken har potentialet til at blive en yndlingsduft for mænd og/eller kvinder? Hvilken lægges der ekstra mærke til? En populær duft er ikke den dyreste i sin klasse, den er lettilgængelig. Populær vil ofte inkludere celebritydufte.

ÅRETS DUFT – LUKSUS
Her er en duft fra et parfumehus eller et modehus, der sender ekstravagante og dyre produkter på markedet, der er i highend prisklassen. Duften kan være en dameduft eller en herreduft eller unisex. I årets duft er det først og fremmest duften, der bedømmes. Der kigges på komposition, harmoni, nyskabelse, målgruppeappeal samt oplevelse af flakon og emballage i en helhedsvurdering. Hvad er duften af luksus?

ÅRETS NICHEDUFT
Det er duften, der tæller. Der tages blandt andet hensyn til komposition, harmoni, nyskabelse, målgruppeappeal samt oplevelse af flakon og emballage i helhedsvurderingen. Årets Nicheduft er speciel og ikke umiddelbart en kommerciel duft. Duften kan være specifikt til kvinder eller mænd, men også unisex.

ÅRETS NICHEPRIS
Nicheprisen gives til et nicheprodukt eller et nichemærke. Et nicheprodukt er typisk et produkt, der opfylder et helt specifikt behov. Et nicheprodukt kan også kaldes et “specialprodukt”. Det er nyt, innovativt og sandsynligvis lidt anderledes end de produkter, vi sædvanligvis møder. Det kan være en begrænset del af forbrugerne, der har behov for dette produkt, men det kan alligevel godt være bredt distribueret. Et nichemærke er et brand, der distribueres via et meget smalt forhandlernetværk. Det kan være et mærke, som forbrugeren næsten skal lede efter. Selve produkterne under dette mærke kan være produkter, der opfylder almindelige behov og behøver ikke at være specialprodukter. Historie, idé, koncept og nyskabelse vægter tungt i denne kategori.

ÅRETS INNOVATION
Her skal teknologien være i højsædet. Denne pris vil være en anerkendelse af en lancering af et produkt, der repræsenterer unik nytænkning. Produkter, der indsendes til denne kategori, skal repræsentere en teknologisk innovation på ingrediens- eller produktionsniveau, der vil få betydning for fremtidens skønhedsprodukter. Særlig innovation på kombinationen af produkt og emballage kan også komme i betragtning.

ÅRETS KLASSIKER
Årets Klassiker er ikke en nylancering i 2019, men et produkt, som igennem flere år har haft – og fortsat har – en fast plads på hylderne. Det var nyskabelse og innovation engang og konceptet skal stadig holde. Der ses på, hvorvidt produktet stadig er en bestseller, men der kigges også på sammensætning, effektivitet, duft, konsistens og om produktet lever op til løfterne bag. Leverandører er meget velkomne til at indsende produktforslag, men dommerpanelet vil også selv finde produkter, der kan modtage prisen som Årets Klassiker. Der vil ikke være 5 nominerede i denne kategori, men vinderen vil blive afsløret ved Danish Beauty Award 2020. Der tages ikke tilmeldingsgebyr for forslag til Årets Klassiker.

ÅRETS NYE BRAND
I kategorien Årets Nye Brand vurderes et nyt brands indtog på det danske marked i 2019. Årets Nye Brand skal have gode værdier. Det skal være et brand, der er kommet for at blive. Der skal være glæde og begejstring over, at netop dette brand nu markedsføres i Danmark. I kategorien accepteres også lancering af mærker, der i løbet af året er officielt lanceret i Danmark og nu bliver ’brandet’ via en udpeget distributør, så det er bredt tilgængeligt. Der kan være gråzoner lige omkring årsskiftet for lanceringsdatoen for henholdsvis presse, detailhandlen og forbrugere.

ÅRETS DANSKE PRODUKT
Årets Danske Produkt tildeles et produkt udviklet og/eller produceret i Danmark. Produktet kan være særligt tilpasset danske forhold, danske forbrugere eller udviklet af innovative og kreative danskere. Det kan godt være produceret i udlandet, men recepten skal i så fald være udviklet i Danmark.

ÅRETS GRØNNE PRIS
Årets Grønne Pris tildeles et produkt, et mærke eller en virksomhed, der befinder sig i “den grønne kategori”. Det sætter ekstra store krav til begrundelserne, der skal følge produkterne, så de understreger, hvordan produktet bidrager til et mere bæredygtigt forbrug. I denne kategori befinder sig fx et naturprodukt, økologisk produkt eller eksempelvis et produkt, et mærke eller en virksomhed, der tager særlige hensyn til emballage, klima eller miljø på anden vis.

ÅRETS CARE & PROTECT PRIS
Prisen gives til et produkt, der har en beskyttende virkning eller tager et særligt hensyn. For eksempel solbeskyttelsesprodukter, som beskytter mod solens UV-stråling. Det kan være til ansigt eller krop, men prisen kan også gives til et makeupprodukt med solbeskyttelse. Kategorien inkluderer ligeledes produkter, der er særligt hensynsfulde i forhold til børn eller personer, der ikke tåler specifikke ingredienser for eksempel parfume. Denne kategori vil derfor inkludere både uparfumerede produkter, allergivenlige produkter, solbeskyttelsesprodukter og produkter til børn.

ÅRETS SERIE
En pris, der gives til en ny linje eller serie af produkter. Det kan f.eks. være en ansigtsplejeserie, der inkluderer både rens og pleje, en linje kropsplejeprodukter til en bestemt hudtype eller f.eks. en hårpleje- eller duftserie. Serien kan godt være sendt på markedet af et eksisterende brand. Såfremt man ønsker et eller flere af produkterne vurderet individuelt i andre kategorier, så skal det enkelte produkt tilmeldes kategorien/erne ellers vil dommerpanelet udelukkende vurdere serien som helhed. Serien betragtes som ”et produkt”. Tilmeldes produkter fra serien også individuelt, betragtes det som tilmelding af et nyt produkt med eget tilmeldingsgebyr, men dommerne behøver kun modtage produktet én gang. Dommerne behøver ikke modtage hele serien. Det er i orden at udvælge produkter, som repræsenterer serien godt. Dommerne skal modtage minimum to produkter fra serien for at kunne vurdere den.

ÅRETS SKØNHEDSBEHANDLING
Prisen til årets bedste skønhedsbehandling skal gå til en behandling udført på en klinik, spa eller salon, der yder en ekstraordinær god behandling af hår, ansigt eller krop med basale eller højteknologiske produkter fra branchen. Behandlingen skal være professionel og udfylde et særligt behov, der er moderne og trendsættende. Ikke alle dommere vil prøve de tilmeldte behandlinger, men 3-5 dommere vil indledende vurdere og dele bedømmelser med resten af panelet. Bliver behandlingen blandt de 5 nominerede vil flere af dommerne teste behandlingen.

ÅRETS SALON/KLINIK/BUTIK/SPA
Årets Salon/Klinik/Butik/Spa skal have haft en særlig succes med at markedsføre, sælge og anvende skønhedsprodukter i 2018. Det kan både være en butik, en supermarkedskæde, et apotek, et stormagasin eller f.eks. en skønhedsklinik, en spa eller en dermatologisk klinik – der sættes ikke grænser, så længe det er et behandlings- og/eller salgssted af lovlige kosmetiske produkter. Leverandører må gerne tilmelde stedet, men butikker, saloner og klinikker kan også selv tilmelde sig til konkurrencen. Husk at beskrive særlige forhold, der kendetegner stedet og som betyder, at vi har med en ekstraordinær Salon/Butik/Klinik/Spa at gøre. Fotos skal medsendes. Ikke alle dommere vil besøge de tilmeldte steder, men 3-5 dommere vil vurdere og dele bedømmelser med resten af panelet. Kommer stedet blandt de 5 nominerede vil flere dommere besøge stedet for at vurdere.

ÅRETS BEAUTY ACCESSORY
Her er IKKE tale om et kosmetisk produkt, men om et produkt relateret til kosmetik. Det er et produkt, der anvendes sammen med kosmetik for eksempel en populær pensel, en børste eller et elektrisk apparat, men det kan også være en makeuppung eller en hårelastik. For at vinde prisen i 2020 skal produktet være lanceret på det danske marked i 2019.

ÅRETS ILDSJÆL
Prisen gives til en person, der brænder for skønhedens og kosmetikkens verden, og som gør en ekstra indsats i eller for branchen i Danmark eller udlandet. Forslag modtages gerne til denne kategori. Der er ikke et tilmeldingsgebyr.

INFLUENCERS’ CHOICE AWARD
Denne pris vil blive uddelt til et produkt, der anses som noget særligt hos en række af danske skønhedsinfluencers. Dommerne vil udpege de nominerede og derefter bede leverandørerne sende produktet til gruppen af de udvalgte influencers (6-8 ekstra produkter). Influencers vil udpege en vinder af kategorien Influencers’ Choice Award. Ved at vælge kategorien Influencers’ Choice Award ved tilmelding tilkendegives det, at man gerne bidrager med produkter til Influencer-panelet.

ÅRETS FORBRUGERPRIS 2020
Årets Forbrugerpris findes ved afstemning blandt forbrugerne på nettet og/eller via sms evt. i samarbejde med en eller flere partnere. Dommerpanelet vil udvælge de nominerede, som offentliggøres, så vinderen kan findes ved afstemning blandt forbrugerne. Alle kosmetiske produkter (undtaget produkter, der skal anvendes professionelt) kan være med i konkurrencen om at vinde Årets Forbrugerpris – uanset om produktet forhandles på nettet, apoteker, hos parfumerier, materialister,  i stormagasiner, klinikker, frisørsaloner eller andetsteds. Ved at vælge deltagelse i kategorien Årets Forbrugerpris ved tilmelding, tilkendegives det samtidigt, at man gerne deltager med produkter til forbrugerkonkurrencen (5 produkter). 5 forbrugere, der har stemt, vil vinde de nominerede i kategorien.

GOODIEBOXPRISEN 2020
Prisen gives til et GOODIEBOX produkt, som bliver udpeget af GOODIEBOXes abonnenter i en special edition Danish Beauty Award GOODIEBOX med 5-6 produkter. Produktet skal være et kosmetisk produkt – det kan være hudpleje, makeup, til håret eller andet under definitionen af kosmetik, men kan eventuelt også være en beauty accessory. Special edition GOODIEBOXen bliver sendt ud til alle abonnenter i foråret 2020 (marts-boxen). Kravet for at være med er, at du bliver udvalgt af GOODIEBOX og leverer produkter til boxen, så en vinder kan blive fundet hos alle GOODIEBOXes abonnenter. Se sidste års DBA-box på www.goodiebox.dk under tidligere boxe. Kontakt GOODIEBOX for at komme i betragtning på line@goodiebox.dk/tlf. 31 32 17 38.

ÅRETS INNER BEAUTY AWARD
Prisen uddeles til et Inner Beauty produkt, der gør dig skønnere og sundere indefra. Kategorien inkluderer kosttilskud, superfoods, probiotika mv., der kan have indflydelse på hår, negle og hudens tilstand, sundhed og udstråling. Produkterne i denne kategori skal have været tilgængelige på det danske marked i 2019, men er ikke nødvendigvis lanceret i 2019. Vinderprodukterne fra Danish Beauty Award 2017, 2018 og 2019 kan ikke deltage igen.

Kosttilskud betragtes som fødevarer og reguleres i forhold til fødevarelovgivningen. Der er særlige regler gældende for kosttilskud i Kosttilskudsdirektivet (2002/46) og den nationale bekendtgørelse om kosttilskud (nr. 39 af 12/01/2016). Når det drejer sig om anprisninger, skal produkterne overholde de gældende regler beskrevet i Anprisningsforordningen (1924/2006) samt de godkendte anprisninger beskrevet i EFSA’s EU Register on nutrition and health claims. Ekspertpanelet forbeholder sig ret til at bede om yderligere information og dokumentation.

ÅRETS KAMPAGNE
Prisen uddeles til kampagnen med højeste niveau af kreativitet og idérigdom. Kampagnen er den, der er bedst tilpasset produkt og målgruppe med brug af spændende og måske utraditionelle virkemidler. Vinderen af årets kampagne er en virksomhed eller et bureau, der har opnået særlig opmærksomhed og ekstraordinære resultater med kampagnen ude i detailhandlen, hos professionelle, i trykte medier eller på de sociale medier.

Anvendelse af logo

Alle produkter, som bliver nomineret må gerne profilere sig med at være nomineret i den specifikke kategori, hvor man optræder blandt de 5 nominerede (enkelte kategorier har flere nominerede). Det er muligt at anvende Danish Beauty Awards nomineret-logo, der tilhører kategorien og året, i markedsføringen. Som vinder af Danish Beauty Award får man retten til at anvende vinder-logoet for det år, hvor produktet vinder. Logoet kan udelukkende anvendes sammen med det specifikke vindende produkt. Logoet vil altid følge produktet – dvs. hvis produktet skifter distributør eller ejer, da følger logoet det vindende produkt. Logoet må ikke ændres eller forvrænges.

Dommerpanelet

Dommerpanelet ved Danish Beauty Award 2020 består af både nye og erfarne dommere – se panelet her. Dommerne har hver sin indgangsvinkel til kosmetikkens verden. Alle har et særligt kompetenceområde og funktion i panelet. Alle dommere vil være med til at bedømme alle produkter. Dommerne vil som det første vurdere de indsendte produkter og se på tendenser. Derefter kommer første bedømmelsesrunde, der er en lukket votering, hvor dommerne med deres egen indgangsvinkel giver produkterne points efter forskellige kriterier. Her ses bl.a. på de faktorer, som er nævnt under hver kategori ovenfor. Dommerne mødes derefter for at diskutere og for at finde 5 nominerede i hver kategori. De nominerede offentliggøres straks derefter – ultimo marts 2020. Umiddelbart inden prisuddelingen mødes dommerne igen for at finde vinderne af Danish Beauty Award i alle kategorier. Vinderne offentliggøres ved prisuddelingen den 24. april 2020.

Herudover vil der være et panel af influencers, der vil udvælge Influencers’ Choice Award. Yderligere information om panelets sammensætning vil følge. De nominerede findes blandt alle tilmeldte – tilkendegiv ved tilmelding, såfremt I ønsker at deltage i Influencers’ Choice Award. De nominerede i denne kategori vil blive bedt om at sende produkter til influencer-panelet.

Tilmelding af produkt

Produkter, der ønskes tilmeldt Danish Beauty Award 2020, skal tilmeldes via hjemmesiden:  https://danishbeautyaward.dk/tilmeld-produkt/ – LOGIN ER DBA2020

Tilmelding skal være sket på hjemmesiden danishbeautyaward.dk senest den 13. december 2019. Produkterne til test skal være dommerpanelet i hænde (hhv. ALPI, Lahme og DBA) senest den 17. december 2019.

Produkter til dommerpanelet og SoMe

Igen i år forsøger vi at gøre det lidt lettere for leverandørerne at fremsende de tilmeldte produkter til test og vurdering hos  dommerne. Produkterne skal sendes i i alt 3 forsendelser.

Tilmeldingen skal være udført senest den 13. december 2019. Dommerne skal have modtaget produkterne senest den 17. december 2019. Men send gerne ind til test umiddelbart efter tilmeldingen åbner i oktober og i november.

11 produkter sendes til

ALPI Danmark
Kumlehusvej 1B
4000 Roskilde
Mrk.: Danish Beauty Award 2020

2 produkter sendes til (kun 1, hvis ikke er interesseret i at få vist produktet frem på DBAs sociale medier: Instagram, Facebook mv.)

Lahme Kommunikation
Jens Kofods Gade 1, st. tv.
1268 København K.
Att.: Julia Lahme
Mrk. Danish Beauty Award 2020

I alle tilfælde sendes 1 produkt direkte til Danish Beauty Award på adressen

Danish Beauty Award
Blomstermarken 25
3060 Espergærde
Att.: Anne-Dorte Mathiesen
Mrk. Danish Beauty Award 2020

Dommerne bliver glade for at modtage produkterne til test i god tid. Send gerne så test-produkter kan være hos dem i løbet af november. Husk at oplyse PO/rekvisitionsnummer i forbindelse med tilmeldingen, hvis et sådant er krævet af din virksomhed.

Ved tilmeldingen tildeles et registreringsnummer, som skal følge produktet, når det sendes til hvert medlem af dommerpanelet. Tilmelding af et produkt til Danish Beauty Award 2020 koster kr. 1500,- ex. moms pr. produkt (gælder dog ikke Årets Klassiker og Ildsjæl). Tilmeldingsgebyret stiger til kr. 1.800 ex moms efter den 1. december 2019. Beløbet dækker tilmelding af 1 stk. produkt, uanset hvor mange kategorier produktet tilmeldes, dog opkræves altid et tilmeldingsgebyr for Årets Serie. Det er kun nødvendigt at sende ét produkt til hver af dommerne, uanset at det er tilmeldt flere kategorier. Bedømmelse af produkter vil først ske ved registrering af indbetaling. Faktura sendes ud pr. separat mail. Angiv såfremt der er særlige forhold, der skal tages højde for bl.a. PO-nummer.

Pakkeinstruks

Produkterne, som sendes til ALPIs adresse skal pakkes i poser eller æsker med navn på hver af dommerne – se dommerne her. Poser eller æsker kan derefter pakkes i en stor forsendelse. Bemærk, at det er en fordel, at fordele produkterne, som anført pr. dommer, da I kan skrive en personlig hilsen til hver af dommerne samt vedlægge produktblade, informationer, presseklip eller andet, der skal underbygge dommernes oplevelse af produkterne, når de testes. Derved sikres det, at jeres ofte meget omfattende pressemateriale tilgår hver af dommerne, og at produkterne holdes samlet.

Husk, at alle produkter SKAL have påført det tilmeldingsnummer, I modtager ved tilmeldingen – ellers kan det være svært at styre processen og sikre det rette overblik. Nummeret kan påføres ved et klistermærke eller skrives på produktet.

Pakketips: Når I pakker som anført ovenfor – pr. dommer i den store forsendelse – kan I formentlig undgå for meget inder-emballage, ”chips”, plastikfyld mv. der normalt beskytter produkterne under transporten. Har i kontor i Storkøbenhavn, så overvej, hvorvidt en leverance med taxa eller vognmand direkte fra dør til dør måske er lettere og billigere.

ALPI (Martin Black) kan kontaktes på mail: mbb@alpi.dk eller på telefon 40843088 for evt. aftale om udbringning og modtagelse.

Skemaet, der skal udfyldes

På hjemmesiden www.danishbeautyaward.dk skal et skema udfyldes med kontaktoplysninger, produktbeskrivelse (mærke, produktnavn, lanceringsdato/måned, eventuel vejledende udsalgspris og valg af kategori). Det er meget vigtigt, at punktet med begrundelsen udfyldes. Begrundelse for, hvorfor netop dette produkt er en vinder, skal være kort og præcis, men beskrivende, overbevisende, videnskabelig, dokumenterende osv. Tilmeldes et produkt i flere kategorier, skal der være en begrundelse pr. kategori, der beskriver, hvorfor produktet kan være en vinder af netop den pågældende kategori. Begrundelsen danner baggrund for dommernes stillingtagen til produktet og dets relevans som eventuel nomineret/vinder. Det er vigtigt, at teksten angiver det særlige og bemærkelsesværdige ved det enkelte produkt. Besvar spørgsmålet ”Hvorfor er produktet en vinder?” Ved tilmeldingen tildeles et registreringsnummer, som skal følge produktet. Husk at anføre det tildelte registreringsnummer på hvert produkt. Oplys gerne i databasen såfremt pressemateriale, dokumentation etc. vedlægges produktet. Husk også at skrive en SoMe-tekst og inkludere @ tags og # hashtags.

Upload af foto

Produktfoto (pack shot) minimum 300 dpi JPEG-format skal uploades sammen med skema på www.danishbeautyaward.dk. Fotos skal være fritskrabet. Der kan uploades 3 i alt. Foto skal have en størrelse på 1-2MB. Vigtigt: Navnet på billedfilen skal være det samme som navnet på produktet.

Kontakt Danish Beauty Award

Har du spørgsmål, kontakt da arrangør og formand for DBAs bestyrelse Anne-Dorte Mathiesen – Tlf.: 22 91 24 76 – Mail: adm@danishbeautyaward.dk.

 

Der tages forbehold for eventuelle fejl og ændringer.
ADM/oktober 2019