Årets Hårplejeprodukt inkluderer alle hårplejeprodukter men ikke produkter til hårstyling. Produkterne vurderes ud fra bl.a. sammensætning, effektivitet, betydning for hårets udseende, samt duft og konsistens. Lever produktet op til det lovede mht. anprisning af egenskaber f.eks. blødgørende effekt, shine, volumen, farve og hårtype? Produktets kvalitet, idé og nyskabelse vurderes. Kategorien opdeles i to priser: Populær og luksus, hvor populær er lettilgængelige produkter ofte fra supermarked eller apotek, mens luksus er selektiv i sin distribution, men kan både findes i detail og professionelt i saloner.
Årets Hårstylingprodukt vurderes ud fra bl.a. sammensætning, effektivitet, betydning for hårets udseende, samt holdbarhed, duft og konsistens. Holder produktet mht. shine, volumen, hold og fleksibilitet mv.? Produktets kvalitet, idé og nyskabelse vurderes. Denne kategori er opdelt i to priser: Populær, der er lettilgængelige produkter fra massemarkedet, mens luksus er stylingprodukter, der anvendes og sælges professionelt, men også luksuriøse produkter fra detail.
Holdbarhed, lethed, skin feel, farver og konsistens er parametre, der har stor betydning i vurderingen af Årets Makeupprodukt. Der lægges vægt på både nyskabelse, emballage og anvendelighed. Til Årets Makeupprodukt kan indsendes både produkter og looks. Kategorien inkluderer produkter såsom concealer, pudder, primer og foundation, men også den dekorative makeup som læbestift, øjenskygge, paletter, neglelak, mascara mv. En vigtig overvejelse ved placering i kategorien er, hvorvidt produktet er makeup eller hudpleje – eller eventuelt begge. Der findes vindere blandt produkter i kategorierne Populær og Luksus. Produkter, der sælges og anvendes på Klinik/Salon/Spa, vil som udgangspunkt indgå under Luksus.
Årets Kropsplejeprodukt vurderes ud fra bl.a. sammensætning, skin feel, sanseindtryk, nyskabelse og innovation. Lever produktet op til det lovede mht. hudtype og effektivitet? Er det et lækkert produkt mht. duft og konsistens? I denne kategori inkluderes også produkter til pleje af negle, hænder og fødder. Renseprodukter har egen kategori, så der kan skelnes mellem, hvorvidt den primære funktion er pleje eller rens. Der uddeles to priser: en til Populær og en til Luksus, hvor professionelle produkter som udgangspunkt vil høre under Luksus.
Årets Ansigtsplejeprodukt opdeles i tre kategorier. Der findes hudplejevindere blandt produkter i kategorierne Populær, Luksus Detail og en separat kategori for Professionel. Når produkter til ansigtspleje vurderes, vil der blive set på ingredienser, effekt i henhold til løfter, skin feel, konsistens, duft, målgruppe og funktionalitet. Også parametre som innovation og nyskabelse indgår i helhedsvurderingen. I kategorien Årets Ansigtspleje inkluderes også masker, hvis de primært har plejende egenskaber. Renseprodukter har egen kategori og som noget nyt i 2021, vil der også være en selvstændig kategori til Årets Serum.
Årets Serum er en ny kategori i 2021, hvor dommerne vil vurdere flere parametre. Det kan fx handle om et ekstra fugtboost, pleje i form af olie, vitaminer eller hudens mikrobiom. Dommerne vil kigge på aktive ingredienser målrettet særlige tiltag fx pigmentforandringer, akne eller rynker, og det vil blive vurderet, hvordan samspillet med øvrige plejeprodukter fungerer. Serum kan være både til ansigt og krop. Andre betegnelser kan fx være ”concentrate” eller ”essence”.
Et produkt, der anvendes til at rense ansigt og/eller krop. Her er tale om renselotion, skrubbecreme, masker, skintonic, sæber, shower gel og lignende til ansigt og krop. Her bliver alle skønhedsprodukter, hvor afrensning af huden er den primære funktion, inkluderet. Produkter - fx masker - med plejende funktion vil umiddelbart være i kategorien ansigtspleje/kropspleje, men kan godt være hjemmehørende i begge kategorier. Effektivitet, resultat, convenience, duft og konsistens er nogle af de parametre, der vil blive kigget på. Kategorien inkluderer renseprodukter fra både populær og luksus – detail og professionel.
Årets Hygiejnepris er en ny kategori i 2021. Her er der ikke udelukkende tale om et produkt, der markedsføres i henhold til kosmetiklovgivningen, men her vil vi også inkludere fx hånddesinfektion, som er at betragte som biocid eller medicinsk udstyr. Også produkttyper som deodorant, sæbe, intimpleje og produkter til mundhygiejne vil kunne vurderes i denne kategori. Produkterne vurderes på valg af ingredienser og anprisninger, innovation og selve brugbarheden af produktet, hvor emballagen ligeledes er en del af helheden. Også virksomheder, der har gjort særlige hygiejne-tiltag i 2020, kan vurderes.
Kategorien inkluderer alle produkter markedsført særligt til mænd og målrettet specifikke maskuline behov. Det kan fx være til shaving, skæg-, ansigts- og kropspleje, masker eller makeup. Nyskabelse og funktionalitet vil indgå i bedømmelsen.
Vi uddeler både Årets Dameduft og Årets Herreduft. Unisex-dufte kan være i begge kategorier. Det er først og fremmest duften, der bedømmes. Der tages blandt andet hensyn til komposition, harmoni, nyskabelse, målgruppeappeal samt oplevelse af flakon og emballage i helhedsvurderingen. Hvert år sendes mange dufte på markedet, men hvilken har potentialet til at blive en yndlingsduft for mænd og/eller kvinder? Hvilken lægges der ekstra mærke til?
Det er duften, der tæller. Der tages blandt andet hensyn til komposition, harmoni, nyskabelse, målgruppeappeal samt oplevelse af flakon og emballage i helhedsvurderingen. Årets Nicheduft er speciel og ikke umiddelbart en kommerciel duft. Eller duften er i meget smal distribution. Duften kan være specifikt målrettet til kvinder eller mænd, men også unisex.
Nicheprisen gives til et nicheprodukt eller et nichemærke. Et nicheprodukt opfylder typisk et helt specifikt behov og kan også kaldes et "specialprodukt". Det er nyt, innovativt og sandsynligvis lidt anderledes end de produkter, vi sædvanligvis møder. Måske er det kun en begrænset del af forbrugerne, der har behov for dette produkt, men det kan alligevel godt være bredt distribueret. Et nichemærke kan også være et brand, der distribueres via et meget smalt forhandlernetværk - et mærke, som forbrugeren næsten skal lede efter. Selve produkterne under dette mærke kan være produkter, der opfylder almindelige behov og behøver ikke at være specialprodukter. Historie, idé, koncept og nyskabelse vægter tungt i denne kategori.
Her skal teknologien være i højsædet. Denne pris vil være en anerkendelse af en lancering af et produkt, der repræsenterer unik nytænkning. Produkter, der indsendes til denne kategori, skal repræsentere en teknologisk innovation på ingrediens- eller produktionsniveau, der vil få betydning for fremtidens skønhedsprodukter. Særlig innovation på kombinationen af produkt og emballage kan også komme i betragtning.
I kategorien Årets Nye Brand vurderes et nyt brands indtog på det danske marked i 2020. Årets Nye Brand skal have gode værdier. Det skal være et brand, der er kommet for at blive. Der skal være glæde og begejstring over, at netop dette brand nu markedsføres i Danmark. I kategorien accepteres også lancering af mærker, der i løbet af året er officielt lanceret i Danmark og nu bliver ’brandet’ via en udpeget distributør, så det er bredt tilgængeligt. Der kan være gråzoner lige omkring årsskiftet for lanceringsdatoen for henholdsvis presse, detailhandlen og forbrugere.
Årets Danske Produkt tildeles et produkt udviklet og/eller produceret i Danmark. Produktet kan være særligt tilpasset danske forhold, danske forbrugere eller udviklet af innovative og kreative danskere. Det kan godt være produceret i udlandet, men recepten skal i så fald være udviklet i Danmark.
Denne kategori er ny i 2021 og skal tilgodese den danske skønhedsbranche, der er inde i en rivende udvikling. En branche, der kan gøre sig både nationalt og internationalt – er omstillingsparat og betænksom. De danske virksomheder er frontløbere på det grønne område og er eminente til at skabe produkter, der tager særlige hensyn. Prisen kan gives til både en dansk serie, et dansk brand, en dansk produktionsvirksomhed, en dansk distributør eller en person fra den danske skønhedsbranche.
Årets Grønne Pris tildeles et produkt, et mærke eller en virksomhed, der befinder sig i "den grønne kategori". Det sætter ekstra store krav til begrundelserne, der skal følge produkterne, så de understreger, hvordan produktet bidrager til et mere bæredygtigt forbrug. I denne kategori befinder sig fx et naturprodukt, økologisk produkt eller eksempelvis et produkt, et mærke eller en virksomhed, der tager særlige hensyn til emballage, klima eller miljø på anden vis. Her vil miljømærkede produkter kunne indgå.
Prisen gives til et produkt, der har en beskyttende virkning eller tager et særligt hensyn fx beskytter mod forurening eller blåt lys. Det kan være produkter til både til ansigt eller krop. Kategorien inkluderer produkter, der er særligt hensynsfulde i forhold til børn eller personer, der ikke tåler specifikke ingredienser fx parfume. Denne kategori vil derfor inkludere både uparfumerede produkter, allergimærkede produkter og produkter til børn.
Prisen gives til et produkt, der tager et særligt hensyn i forhold til at beskytte mod solens UV-stråler. Solbeskyttelsesprodukterne skal følge EU-kommissionens anbefaling mht. UVA og UVB. Dommerne bedømmer flere parametre såsom valg af ingredienser, nyskabelse, effekt, duft, konsistens, anvendelighed og emballage.
En pris, der gives til en ny linje eller serie af produkter. Det kan f.eks. være en ansigtsplejeserie, der inkluderer både rens og pleje, en linje kropsplejeprodukter til en bestemt hudtype eller f.eks. en hårpleje- eller duftserie. Serien kan godt være sendt på markedet af et eksisterende brand. Såfremt man ønsker et eller flere af produkterne vurderet individuelt i andre kategorier, så skal det enkelte produkt tilmeldes kategorien/erne, ellers vil dommerpanelet udelukkende vurdere serien som helhed. Serien betragtes som ”et produkt”. Tilmeldes produkter fra serien også individuelt, betragtes det som tilmelding af et nyt produkt med eget tilmeldingsgebyr, men dommerne behøver kun modtage produktet én gang. Dommerne behøver ikke modtage hele serien. Det er i orden at udvælge produkter, som repræsenterer serien godt. Dommerne skal dog modtage minimum to produkter fra serien for at kunne vurdere den som serie.
Prisen til årets bedste skønhedsbehandling skal gå til en behandling udført på en klinik, spa eller salon, der yder en ekstraordinær god behandling af hår, ansigt eller krop med basale eller højteknologiske produkter fra branchen. Behandlingen skal være professionel og udfylde et særligt behov, der er moderne og trendsættende. Ikke alle dommere vil prøve de tilmeldte behandlinger, men 3-5 dommere vil indledende vurdere og dele bedømmelser med resten af panelet. Bliver behandlingen blandt de 5 nominerede vil flere af dommerne teste behandlingen.
Årets Salon/Klinik/Butik/Spa skal have haft en særlig succes med at markedsføre, sælge og anvende skønhedsprodukter i 2019. Det kan både være en butik, en supermarkedskæde, et apotek, et stormagasin eller f.eks. en frisørsalon, skønhedsklinik, en spa eller en dermatologisk klinik – der sættes ikke grænser, så længe det er et behandlings- og/eller salgssted af lovlige kosmetiske produkter. Leverandører må gerne tilmelde stedet, men butikker, saloner og klinikker kan også selv tilmelde sig til konkurrencen. Husk at beskrive særlige forhold, der kendetegner stedet og som betyder, at vi har med en ekstraordinær Salon/Butik/Klinik/Spa at gøre. Fotos skal medsendes. Ikke alle dommere vil besøge de tilmeldte steder, men 3-5 dommere vil vurdere og dele bedømmelser med resten af panelet. Kommer stedet blandt de 5 nominerede vil flere dommere besøge stedet for at vurdere.
Her er IKKE tale om et kosmetisk produkt, men om et produkt relateret til kosmetik. Det er et produkt, der anvendes sammen med kosmetik for eksempel en populær pensel, en hårbørste eller et elektrisk apparat, men det kan også være en makeuppung eller en hårelastik. For at vinde prisen i 2021 skal produktet være lanceret på det danske marked i 2020.
Prisen gives til en person, der brænder for skønhedens og kosmetikkens verden, og som gør en ekstra indsats i eller for branchen i Danmark eller udlandet. Forslag modtages gerne til denne kategori. Der er ikke et tilmeldingsgebyr.
Prisen uddeles til et Inner Beauty produkt, der gør dig skønnere og sundere indefra. Kategorien inkluderer kosttilskud, superfoods, probiotika mv., der kan have indflydelse på hår, negle og hudens tilstand, sundhed og udstråling. Produkterne i denne kategori skal have været tilgængelige på det danske marked i 2020, men er ikke nødvendigvis lanceret i 2020. Vinderprodukterne fra Danish Beauty Award 2017, 2018, 2019 og 2020 kan ikke deltage igen.

Kosttilskud betragtes som fødevarer og reguleres i forhold til fødevarelovgivningen. Der er særlige regler gældende for kosttilskud i Kosttilskudsdirektivet (2002/46) og den nationale bekendtgørelse om kosttilskud (nr. 39 af 12/01/2016). Når det drejer sig om anprisninger, skal produkterne overholde de gældende regler beskrevet i Anprisningsforordningen (1924/2006) samt de godkendte anprisninger beskrevet i EFSA’s EU Register on nutrition and health claims. Dommerpanelet forbeholder sig ret til at bede om yderligere information og dokumentation.
Denne pris vil blive uddelt til et produkt, der anses som noget særligt hos en række af danske skønhedsinfluencers. Dommerne vil udpege de nominerede og derefter bede leverandørerne sende produktet til gruppen af de udvalgte influencers (5-8 ekstra produkter). Influencers vil udpege en vinder af kategorien Influencers' Choice Award. Ved at vælge kategorien Influencers' Choice Award ved tilmelding tilkendegives det, at man gerne bidrager med produkter til Influencer-panelet.
Årets Klassiker er ikke en nylancering i 2020, men et produkt, som igennem flere år har haft – og fortsat har – en fast plads på hylderne. Det var nyskabelse og innovation engang og konceptet skal stadig holde. Der ses på, hvorvidt produktet stadig er en bestseller, men der kigges også på sammensætning, effektivitet, duft, konsistens og om produktet lever op til løfterne bag. Leverandører er meget velkomne til at indsende produktforslag, men dommerpanelet vil også selv finde produkter, der kan modtage prisen som Årets Klassiker. Der vil ikke være 5 nominerede i denne kategori, men vinderen vil blive afsløret ved Danish Beauty Award 2021. Der tages ikke tilmeldingsgebyr for forslag til Årets Klassiker.
Årets Forbrugerpris findes ved afstemning blandt forbrugerne på nettet og/eller via sms evt. i samarbejde med en eller flere partnere. Dommerpanelet vil udvælge de nominerede, som offentliggøres, så vinderen kan findes ved afstemning blandt forbrugerne. Alle kosmetiske produkter (undtaget produkter, der skal anvendes professionelt) kan være med i konkurrencen om at vinde Årets Forbrugerpris – uanset om produktet forhandles på nettet, apoteker, hos parfumerier, materialister, i stormagasiner, klinikker, frisørsaloner eller andetsteds. Ved at vælge deltagelse i kategorien Årets Forbrugerpris ved tilmelding, tilkendegives det samtidigt, at man gerne deltager med produkter til forbrugerkonkurrencen (5 produkter). 5 forbrugere, der har stemt, vil vinde de nominerede i kategorien.
Prisen gives til et GOODIEBOX produkt, som bliver udpeget af GOODIEBOXes abonnenter i en special edition Danish Beauty Award GOODIEBOX med 5-6 produkter. Produktet skal være et kosmetisk produkt – det kan være hudpleje, makeup, til håret eller andet under definitionen af kosmetik, men kan eventuelt også være en beauty accessory. Special edition GOODIEBOXen bliver sendt ud til alle abonnenter i foråret 2021. Kravet for at være med er, at du bliver udvalgt af GOODIEBOX og leverer produkter til boxen, så en vinder kan blive fundet hos alle GOODIEBOXes abonnenter. Se sidste års DBA-box på www.goodiebox.dk under tidligere boxe. Kontakt GOODIEBOX for at komme i betragtning på line@goodiebox.dk/tlf. 31 32 17 38.
Matas’ egen pris. Mere information følger.

I 2020 udvalgte Matas en række produkter, som Club Matas’ forbrugere stemte på. Blandt de 5 nominerede vandt det produkt, som fik de fleste stemmer.