Kategoriplacering- og beskrivelser
Placering i kategori
Leverandører skal ved tilmelding af et produkt selv angive kategorien, som det indsendte produkt tilhører. Hvor der kan være tvivl om kategori-placering, vil der blive taget hensyn til, hvordan og til hvem produktet er markedsført og distribueret. Et produkt kan godt være tilmeldt, blive nomineret i og vinde flere kategorier.
Er det beskrevet, at kategorien kan blive opdelt, da tilmeld til hovedkategorien.
Hvis du fx vil tilmelde et hårstylingprodukt, så skriv gerne, hvorvidt det er tilhørende populær eller luksus, da det er en af de kategorier, som kan opdeles. Samme gælder fx Årets Nye Brand, der kan blive opdelt i en dansk og en international kategori.
KATEGORIERNE
ÅRETS HÅRPLEJEPRIS – POPULÆR / LUKSUS Årets Hårplejepris inkluderer alle produkter til pleje af håret, men ikke produkter til hårstyling, der har sin egen kategori. Plejeprodukter kan være shampoo, balsam (også shampoo/balsam-sæt), hårmasker eller hårolier. Produkterne vurderes bl.a. ud fra sammensætning, effektivitet, betydning for hårets udseende, samt duft og konsistens. Lever produktet op til det lovede mht. anprisning af egenskaber f.eks. blødgørende effekt, shine, volumen, farve og hårtype? Kvalitet, idé og nyskabelse vurderes. Kategorien opdeles i to priser: Populær og luksus, hvor populær er lettilgængelige produkter ofte fra supermarked eller apotek, mens luksus er selektiv i sin distribution, men kan både findes i detail og professionelt i saloner.
ÅRETS HÅRSTYLINGPRODUKT – POPULÆR / LUKSUS Årets Hårstylingprodukt vurderes ud fra bl.a. sammensætning, effektivitet, betydning for hårets udseende, samt holdbarhed, duft og konsistens. Holder produktet mht. shine, volumen, hold og fleksibilitet mv.? Produktets kvalitet, idé og nyskabelse vurderes. Hvis antallet af tilmeldinger er til det, så vil kategorien blive delt op i POPULÆR og LUKSUS. Hvis ikke, vil ’værdi til prisen’ blive taget med i betragtning for populær-produkterne. Populær forstås som lettilgængelige produkter fra massemarkedet, mens luksus er stylingprodukter, der anvendes og sælges professionelt, men også luksuriøse produkter fra detail.
ÅRETS MAKEUPPRODUKT – ANSIGT / ØJNE / LÆBER / NEGLE Makeupkategorien får ny opmærksomhed i 2025. Kategoriens produkter bliver opdelt i ANSIGT - ØJNE - LÆBER - NEGLE. Holdbarhed, lethed, skin feel, farver og konsistens er parametre, der har stor betydning i vurderingen af Årets Makeupprodukt. Der lægges vægt på både nyskabelse, emballage og anvendelighed. Kategorien inkluderer produkter såsom concealer, pudder, primer og foundation, men også den dekorative makeup som læbestift, øjenskygge, paletter, neglelak, mascara mv. En vigtig overvejelse ved placering i kategorien er, hvorvidt produktet er makeup eller hudpleje – eller eventuelt begge. Kun hvis feltet er så stort, at det kræver ydeligere opdeling i Populær og Luksus vil det finde sted. Som noget nyt og meget specifikt kan dommerne vælge at udpege nominerede til Årets Mascara eller Årets Foundation, hvis tilmeldingerne tillader det. Kategorien for negle vil også inkludere produkter, der er plejende for negle og neglebånd etc.
ÅRETS KROPSPLEJEPRODUKT – POPULÆR / LUKSUS Årets Kropsplejeprodukt vurderes ud fra bl.a. sammensætning, skin feel, sanseindtryk, nyskabelse og innovation. Lever produktet op til det lovede mht. hudtype og effektivitet? Er det et lækkert produkt mht. duft og konsistens? I denne kategori inkluderes også produkter til pleje af negle, hænder og fødder. Renseprodukter har egen kategori, så der kan skelnes mellem, hvorvidt den primære funktion er pleje eller rens. Der uddeles to priser: en til Populær og en til Luksus, hvor professionelle produkter som udgangspunkt vil høre under Luksus.
ÅRETS ANSIGTSPLEJEPRODUKT – POPULÆR / LUKSUS, DETAIL / LUKSUS, PROFESSIONEL Når produkter til ansigtspleje vurderes, vil der blive set på ingredienser, effekt i henhold til løfter, skin feel, konsistens, duft, målgruppe og funktionalitet. Også parametre som innovation og nyskabelse indgår i helhedsvurderingen. I kategorien Årets Ansigtspleje inkluderes også masker, hvis de primært har plejende egenskaber. Renseprodukter har egen kategori, og der er også en selvstændig kategori til Årets Serum. Årets Ansigtsplejeprodukt opdeles i tre underkategorier. Der findes hudplejevindere blandt produkter i opdelingerne Populær, Luksus Detail og en separat kategori for Luksus Professionel. Populær inkluderer lettilgængelige massemarkedsprodukter, mellemklasse og semiselektive produkter, mens Luksus er high-end luksus brands.
ÅRETS SERUM - POPULÆR / LUKSUS I Årets Serum vil dommerne vurdere effektiviteten, og det kan være på mange parametre: et ekstra fugtboost, pleje i form af olie, vitaminer eller hudens mikrobiom. Dommerne vil kigge på aktive ingredienser målrettet særlige tiltag fx pigmentforandringer, akne eller rynker, og det vil blive vurderet, hvordan samspillet med øvrige plejeprodukter fungerer. Serum kan være både til ansigt og krop. Andre betegnelser kan fx være ”concentrate” eller ”essence”. Hvis antallet af tilmeldinger er til det, så vil kategorien blive delt op i POPULÆR og LUKSUS.
ÅRETS RENSEPRODUKT Et produkt, der anvendes til at rense ansigt og/eller krop. Her er tale om renselotion, skrubbecreme, masker, skintonic, sæber, shower gel og lignende til ansigt og krop. Her bliver alle skønhedsprodukter, hvor afrensning af huden er den primære funktion, inkluderet. Produkter – fx masker – med plejende funktion vil umiddelbart være i kategorien ansigtspleje/kropspleje, men kan godt være hjemmehørende i begge kategorier. Effektivitet, resultat, convenience, duft og konsistens er nogle af de parametre, der vil blive kigget på. Kategorien inkluderer renseprodukter fra både populær og luksus – detail og professionel.
ÅRETS HERREPRODUKT Kategorien inkluderer alle produkter markedsført særligt til mænd og målrettet specifikke maskuline behov. Det kan fx være til shaving, skæg-, ansigts- og kropspleje, masker eller makeup. Sammensætning, nyskabelse og funktionalitet vil indgå i bedømmelsen.
ÅRETS FEMININE DUFT – ÅRETS MASKULINE DUFT Vi opdeler i 2025 dufte i feminine eller maskuline, hvor unisexdufte kan være begge steder. I duft-kategorien er det først og fremmest duften, der bedømmes. Der tages blandt andet hensyn til komposition, harmoni, nyskabelse, målgruppeappeal samt oplevelse af flakon og emballage i en helhedsvurdering.
ÅRETS NICHEDUFT Årets Nicheduft er speciel og ikke umiddelbart en kommerciel duft. En nicheduft er en duft, der kun er i smal distribution. Der tages blandt andet hensyn til komposition, harmoni, nyskabelse, målgruppeappeal samt oplevelse af flakon og emballage i helhedsvurderingen. Kan være både maskulin og feminin, men også være en kønsneutral duft. I nicheduft inkluderer vi de funktionelle dufte. Hvis tilmeldingerne tillader det, så kan vi uddele ÅRETS FUNKTIONELLE DUFT også. En funktionel duft er en mood-duft, en roomspray, et duftlys eller lignende, der spreder duften omkring os.
ÅRETS NICHEPRIS Nicheprisen gives til et nicheprodukt eller et nichemærke. Et nicheprodukt opfylder typisk et helt specifikt behov og kan også kaldes et “specialprodukt”. Det er nyt, innovativt og sandsynligvis lidt anderledes end de produkter, vi sædvanligvis møder. Måske er det kun en begrænset del af forbrugerne, der har behov for dette produkt, men det kan alligevel godt være bredt distribueret. Et nichemærke kan også være et brand, der distribueres via et meget smalt forhandlernetværk – et mærke, som forbrugeren selv skal lede efter. Selve produkterne under dette mærke kan være produkter, der opfylder almindelige behov og behøver ikke at være specialprodukter. Historie, idé, koncept og nyskabelse vægter tungt i denne kategori.
ÅRETS NYE BRAND I kategorien Årets Nye Brand vurderes et brands indtog på det danske marked i 2024. Det kan både være et nyt dansk brand eller et internationalt brand, der kommer til Danmark. Årets Nye Brand skal have gode værdier. Det skal være et brand, der er kommet for at blive. I kategorien accepteres også lancering af mærker, der i løbet af året er officielt lanceret i Danmark og nu bliver ’brandet’ via en udpeget distributør, så det er bredt tilgængeligt. Der kan være gråzoner lige omkring årsskiftet for lanceringsdatoen for henholdsvis presse, detailhandlen og forbrugere. Vi kan vælge at opdele i ÅRETS NYE DANSKE BRAND og ÅRETS NYE INTERNATIONALE BRAND, hvis tilmeldingerne er mange nok.
ÅRETS DANSKE PRODUKT Årets Danske Produkt tildeles et produkt udviklet og/eller produceret i Danmark. Produktet kan være særligt tilpasset danske forhold, danske forbrugere eller udviklet af innovative og kreative danskere. Det kan godt være produceret i udlandet, men recepten skal i så fald være udviklet i Danmark.
ÅRETS DANSKE BRANCHEPRIS Denne kategori skal tilgodese den danske skønhedsbranche, der er inde i en rivende udvikling. En branche, der kan gøre sig både nationalt og internationalt – er omstillingsparat og betænksom. De danske virksomheder er frontløbere på det grønne område og er eminente til at skabe produkter, der tager særlige hensyn. Prisen kan gives til både en dansk serie, et dansk brand, en dansk produktionsvirksomhed, en dansk distributør eller en person fra den danske skønhedsbranche.
ÅRETS VALUE Årets Value er en kategori, der inkluderer de budgetvenlige produkter. I 2025 er denne kategori for alle typer kosmetiske produkter - dvs. ansigts-, krops-, hårpleje- og stylingprodukter samt makeup, der tilhører den prisvenlige afdeling. Her får man værdi for forholdsvis få penge, der gør det muligt for alle at erhverve sig denne type produkter.
ÅRETS OMTANKE Årets Omtanke er en pris, der gives til et særligt tiltag, der er sund omtanke for mennesker, miljø eller klima. Det er en pris til de gode gerninger. En pris, som hylder ansvarlighed. Det kan være et isoleret tiltag på produkt eller emballageniveau, men det kan også være et socialt bidrag, der gør en forskel for mennesker. Beskrivelsen af Årets Omtanke er en god historie, der nærmest fortæller sig selv. Årets Omtanke bruger ingen overflødige ord, men viser et resultat, der er betydningsfuldt socialt, miljø- eller ressourcemæssigt. At komme i betragtning til denne pris stiller store krav til beskrivelse og begrundelse.
ÅRETS CARE & PROTECT PRIS Prisen gives til et produkt, der har en beskyttende virkning eller tager et særligt hensyn fx beskytter mod forurening, UV- eller blåt lys. Det kan være produkter både til ansigt eller krop. Kategorien inkluderer produkter, der er særligt hensynsfulde i forhold til børn eller personer, der ikke tåler specifikke ingredienser fx parfume. Denne kategori vil derfor inkludere både uparfumerede produkter, allergimærkede produkter og produkter til børn. Kategorien inkluderer også solbeskyttelsesprodukter.
ÅRETS SERIE En pris, der gives til en ny linje eller serie af produkter fra et eksisterende eller et nyt brand. Det kan f.eks. være en ansigtsplejeserie, der inkluderer både rens og pleje, en linje kropspleje-produkter til en bestemt hudtype eller f.eks. en hårpleje- eller duftserie. Såfremt man ønsker et eller flere af produkterne vurderet individuelt i andre kategorier, så skal det enkelte produkt tilmeldes kategorien/erne, ellers vil dommerpanelet udelukkende vurdere serien som helhed. Serien betragtes som ”et produkt”. Tilmeldes produkter fra serien også individuelt, betragtes det som tilmelding af et nyt produkt med eget tilmeldingsgebyr, men dommerne behøver kun modtage produktet én gang. Dommerne behøver ikke modtage hele serien. Det er i orden at udvælge produkter, som repræsenterer serien godt. Dommerne skal dog modtage minimum to produkter fra serien for at kunne vurdere den som serie.
ÅRETS SKØNHEDSBEHANDLING Prisen til årets bedste skønhedsbehandling skal gå til en behandling udført på en klinik, spa eller salon, der yder en ekstraordinær god behandling af hår, ansigt eller krop med basale eller højteknologiske produkter fra branchen. Behandlingen skal være professionel og udfylde et særligt behov, der er moderne og trendsættende. Det kan både være en holistisk well-being behandling, men også en effektiv, maskinel behandling. Forskellige typer behandlinger vurderes med forskellige parametre taget i betragtning. Ikke alle dommere prøver de tilmeldte behandlinger, men 3-5 dommere vil indledende vurdere og dele bedømmelser med resten af panelet. Bliver behandlingen blandt de 5 nominerede vil flere dommere teste behandlingen. Kategorien er opdelt i to: Fokus / Biohacking Beauty og Holistisk / Wellbeing
ÅRETS SALON/KLINIK/BUTIK/SPA Årets Salon/Klinik/Butik/Spa skal have haft en særlig succes med at markedsføre, sælge og anvende skønhedsprodukter i 2024. Det kan både være en butik, en supermarkedskæde, et apotek, et stormagasin eller f.eks. en frisørsalon, skønhedsklinik, en spa eller en dermatologisk klinik – der sættes ikke grænser, så længe det er et behandlings- og/eller salgssted af lovlige kosmetiske produkter. Leverandører må gerne tilmelde stedet, men butikker, saloner og klinikker kan også selv tilmelde sig til konkurrencen. Husk at beskrive særlige forhold, der kendetegner stedet og som betyder, at vi har med en ekstraordinær Salon/Butik/Klinik/Spa at gøre. Fotos skal medsendes. Ikke alle dommere besøger de tilmeldte steder, men 3-5 dommere vil vurdere og dele bedømmelser med resten af panelet. Kommer stedet blandt de 5 nominerede vil flere dommere besøge stedet for at vurdere. Kan blive opdelt, så der uddeles ÅRETS SPA separat.
ÅRETS BEAUTY ACCESSORY Her er IKKE tale om et kosmetisk produkt, men om et produkt relateret til kosmetik. Det er et produkt, der anvendes sammen med kosmetik. Det kan fx være pensler, pincetter, spejle eller en elektrisk accessory såsom en hårtørrer, et glattejern og lignende. Såfremt tilmeldingerne tillader det, vil kategorien blive opdelt, og ÅRETS ELEKTRISKE BEAUTY TOOL vil opstå.
ÅRETS INNER BEAUTY AWARD Prisen uddeles til et Inner Beauty produkt, der gør dig skønnere og sundere indefra. Kategorien inkluderer kosttilskud, superfoods, probiotika mv., der kan have indflydelse på hår, negle og hudens tilstand, sundhed og udstråling. Produkterne i denne kategori skal have været tilgængelige på det danske marked i 2024, men er ikke nødvendigvis lanceret i 2024. Vinderprodukterne fra de seneste 5 års Danish Beauty Award kan ikke deltage igen. Et særligt Inner Beauty-ekspertpanel vil vurdere og vælge nominerede og en vinder i denne kategori (7 produkter skal fremsendes til test). Se eksperterne her.
ÅRETS INNER WELLBEING AWARD Prisen uddeles til et Inner Wellbeing produkt. Inner wellbeing er en tilstand af balance, ro og tilfredshed, der kommer indefra. Kost og kosttilskud, der påvirker din sundhed, men som ikke nødvendigvis er påvirkning af hud, hår og negle, men andre faktorer, der giver indre velvære. Produkterne i denne kategori skal have været tilgængelige på det danske marked i 2024, men er ikke nødvendigvis lanceret i 2024. Vinderprodukterne fra de seneste 5 års Danish Beauty Award kan ikke deltage igen. Et særligt ekspertpanel vil vurdere og vælge nominerede og en vinder i denne kategori (7 produkter skal fremsendes til test). Se eksperterne her.
Kosttilskud betragtes som fødevarer og reguleres i forhold til fødevarelovgivningen. Der er særlige regler gældende for kosttilskud i Kosttilskudsdirektivet (2002/46) og den nationale bekendtgørelse om kosttilskud (nr. 39 af 12/01/2016). Når det drejer sig om anprisninger, skal produkterne overholde de gældende regler beskrevet i Anprisningsforordningen (1924/2006) samt de godkendte anprisninger beskrevet i EFSA’s EU Register on nutrition and health claims. Dommerpanelet forbeholder sig ret til at bede om yderligere information og dokumentation.
BEAUTYFORMIDLERNES PRIS Denne pris gives til et produkt, der anses som noget særligt hos en række danske skønhedsskribenter – både fra fysiske magasiner og digitalt. Dommerne vil i samarbejde med beautyformidlerne udpege de nominerede og derefter bede leverandørerne sende produktet til gruppen af de udvalgte beautyprofiler (9 ekstra produkter). Panelet vil derefter teste og udpege en vinder af kategorien Beautyformidlernes Pris. Ved at vælge kategorien ved tilmelding tilkendegives det, at man gerne bidrager med produkter til vurdering hos beautyformidlerne. Produkter skal kun sendes, såfremt der gives separat besked om at være nomineret. Se beautyformidlerpanelet her.
ÅRETS KLASSIKER Årets Klassiker er ikke en nylancering i 2024, men et produkt, som igennem flere år har haft – og fortsat har – en fast plads på hylderne. Det var nyskabelse og innovation engang, og konceptet skal stadig holde. Der ses på, hvorvidt produktet stadig er en bestseller, men der kigges også på sammensætning, effektivitet, duft, konsistens, og om produktet lever op til løfterne bag. Leverandører er meget velkomne til at indsende produktforslag, men dommerpanelet vil også selv finde produkter, der kan modtage prisen som Årets Klassiker. Der vil ikke være 5 nominerede i denne kategori, men vinderen vil blive afsløret ved afholdelsen af Danish Beauty Award 2025. Der tages ikke tilmeldingsgebyr for forslag til Årets Klassiker.
ÅRETS ILDSJÆL Prisen gives til en person, der brænder for skønhedens og kosmetikkens verden, og som gør en ekstra indsats i eller for branchen i Danmark eller udlandet. Forslag modtages gerne til denne kategori. Der er ikke et tilmeldingsgebyr for Årets Ildsjæl.
ÅRETS FORBRUGERPRIS Årets Forbrugerpris findes ved afstemning blandt forbrugerne. Dommerpanelet vil udvælge de nominerede, som offentliggøres, så vinderen kan findes ved afstemning blandt forbrugerne. Alle kosmetiske produkter (undtaget produkter, der skal anvendes professionelt) kan være med i konkurrencen om at vinde Årets Forbrugerpris – uanset om produktet forhandles på nettet, apoteker, hos parfumerier, materialister, i stormagasiner, klinikker, frisørsaloner eller andetsteds. Ved at vælge deltagelse i kategorien Årets Forbrugerpris ved tilmelding, tilkendegives det samtidigt, at man gerne deltager med produkter til forbrugerkonkurrencen (5 stk.). 5 forbrugere, der har stemt, vil vinde de nominerede i kategorien.
ÅRETS BEAUTY CONTENT CREATOR Prisen gives til en content creator, der elsker beauty. Skønhed og skønhedsprodukter er en del af hverdagen. Indholdet i denne content creators sociale medier handler udelukkende eller ofte om beauty. Både leverandører, detailhandel, saloner, klinikker og content creators selv kan indsende tilmeldinger til denne kategori. Der er ikke et tilmeldingsgebyr for forslag til Årets Beauty Content Creator.
MATAS-PRISEN Matas-prisen vil blive uddelt igen i 2025. Nærmere info følger.