Vejledning om tilmelding til DANISH BEAUTY AWARD 2018


Baggrund – om DANISH BEAUTY AWARD

Danish Beauty Award (DBA) er en pris, der uddeles i kosmetikbranchen til årets bedste skønhedsprodukter. Priserne uddeles til kosmetikprodukter på såvel det selektive marked som massemarkedet, bridge brands/lifestyle brands, nicheprodukter og mærker i begrænset distribution samt produkter til professionel brug. Priserne uddeles i 2018 den 20. april i Tivoli Congress Center i København. I 2018 er det 12. gang, Danish Beauty Award finder sted. Vinderne findes blandt indsendte produkter i 30 kategorier. Et dommerpanel vil selvstændigt vurdere og derefter votere i fællesskab. En af vinderne findes via en forbrugerafstemning, og der vil desuden være en Influencers’ Choice Award blandt kategorierne. Et selvstændigt ekspertpanel bliver nedsat til at vurdere tilmeldte produkter til Årets Inner Beauty Award 2018.

Hvem kan være med?

Alle leverandører af produkter i kosmetikbranchen kan tilmelde produkter. Der er ingen krav til, om virksomheden er medlem af brancheforeningen, leverandør til detailhandel eller det professionelle marked. Alle kosmetikprodukter, der er lovligt markedsført og lanceret i 2017 på det danske marked, kan tilmeldes og indsendes til dommerpanelet. Vi understreger, at det er vigtigt, at produkterne er mærket korrekt og i øvrigt lever op til den gældende lovgivning i Danmark. Lovkrav findes i Kosmetikforordningen (undtaget Årets Beauty Accessory og Inner Beauty). Produkterne, må ikke have anprisninger, der kan vildlede forbrugerne i forhold til Markedsføringsloven. Alle nylanceringer, “line extensions” samt relanceringer, der kan betragtes og vurderes på linje med nylanceringer, kan tilmeldes. Med de valgte kategorier har vi forsøgt at inkludere alle kosmetiske produkter på det danske marked. Desuden uddeles priser til Årets Skønhedsbehandling og Årets Salon/Klinik/Butik/Spa. I sidstnævnte kan indstilles en butik, klinik, salon eller spa, der har haft en særlig succes med at markedsføre, sælge og anvende skønhedsprodukter. Det kan både være en butik, en supermarkedskæde, et apotek, et stormagasin eller f.eks. en skønhedsklinik, et spa, en dermatologisk klinik – der sættes ikke grænser, så længe det er et behandlings- og/eller salgssted af lovlige kosmetiske produkter. Der bliver uddelt priser til produkter, der ikke er kosmetiske – nemlig til en beauty accessory og til et kosttilskud, fødevare, der giver Inner Beauty – altså produkter, som er relateret til skønhedsverdenen. Desuden uddeles også GOODIEBOXPRISEN i 2018. Tilmelding til denne pris foregår via direkte kontakt til GOODIEBOX til minu@goodiebox.dk, tlf. 31 32 17 38. Årets Forbrugerpris 2018 uddeles i samarbejde med Matas, så vinderen skal findes af alle skønhedsforbrugerne, der er medlemmer af Club Matas. Alle produkter, der forhandles i Matas eller i Matas’ webshop, kan komme i betragtning. Årets Inner Beauty Award 2018 gives til et produkt, der giver skønhed indefra – dvs. kosttilskud, superfoods, probiotika etc. Produktet skal have været lovligt markedsført på det danske marked i 2017. Kosttilskud betragtes som fødevarer og reguleres i forhold til fødevarelovgivningen. Der er særlige regler gældende for kosttilskud i Kosttilskudsdirektivet (2002/46) og den nationale bekendtgørelse om kosttilskud (nr 39 af 12/01/2016). Når det drejer sig om anprisninger, skal produkterne overholde de gældende regler beskrevet i Anprisningsforordningen (1924/2006) samt de godkendte anprisninger beskrevet i EFSA’s EU Register on nutrition and health claims.

Definitioner og opdeling

I enkelte af kategorierne opdeler vi markedet i grupperne LUKSUS, POPULÆR eller DETAIL og PROFESSIONEL.
DETAIL: Produkter, der sælges i detailhandlen – dvs. via parfumerier, materialister, apoteker, stormagasiner, helsebutikker, supermarkeder mv.
PROFESSIONEL: Produkter, der udelukkende eller hovedsagligt sælges eller anvendes professionelt i frisørsaloner, skønhedsklinikker, spa- og wellnessklinikker mv.
LUKSUS: Selektiv kosmetik: Produkter, der sælges selektivt via parfumerier, materialister og stormagasiner, hvor der er personlig betjening og rådgivning om produkterne. Gruppen af produkter beskrives også med ord som Premium, Prestige eller High End cosmetics.
POPULÆR: Semi-selektiv kosmetik / Massemarkedsprodukter: Produkter, der distribueres bredt – dvs. sælges via supermarkeder, materialister og stormagasiner, men placeret, hvor der ikke nødvendigvis følger rådgivning med. Produkterne har ”popular appeal”. Denne gruppe af produkter inkluderer også “bridge” og ”lifestyle” produkter. Produkter, der sælges via apoteker, hører desuden hjemme i denne gruppe.

Produkter, der sælges på internettet, kan indgå i alle kategorier, hvor de passer ind. Internettet er blevet en ofte anvendt salgskanal, som ikke længere betragtes som et nichepræget valg eller et salgssted kun for nicheprodukter.

Eventfesten den 20. april 2018

Eventfesten er rammen omkring uddelingen af Danish Beauty Awards statuetter. Her inviteres branchens leverandører, repræsentanter fra detailhandlen, frisører, kosmetologer, makeupartister, pressen og VIP-gæster sammen med sponsorerne. Eventen holdes i I Tivoli Congres Center i København den 20. april 2018. Billetterne bliver sat til salg via Billetlugen efter nytår. Skal du bruge en overnatning fra dne 20. til den 21. april 2018 på Tivoli-hotellet, da kan du booke via disse links:
Dansk: https://www.tivolihotel.dk/arpbe/web/da/login/65367665
Engelsk: https://www.tivolihotel.com/arpbe/web/en/login/65367665

Dommernes vurdering

I beskrivelsen af kategorierne har vi forsøgt at give så mange oplysninger som muligt, men dommerne vil tage flere aspekter med i deres bedømmelser, end det er muligt at sætte ord på her. Hver dommer vil åbne og teste, vende og dreje og vurdere hvert enkelt produkt, der er indsendt. Det vil bl.a. blive vurderet, om produktet lever op til de anprisninger, som følger produktet, hvorvidt det er nyskabende, og om det kan danne præcedens på markedet. Der vil blive set på kvalitet og æstetik, og om produktet giver et positivt helhedsindtryk. Dommerne skal give alle produkter karakterer i forskellige vurderingskriterier tilpasset produktkategorien samt eventuelt anføre sine personlige bemærkninger. Denne gennemgang danner således udgangspunkt for diskussionerne i dommerpanelet. Dommernes vurdering er ikke en videnskabeligt baseret gennemgang, men en subjektiv vurdering, der tager højde for en lang række aspekter ved det enkelte produkt. Dommerne vil også tage målgruppen med i bedømmelsen, og dommerne vil i tilfælde, hvor produktet henvender sig til et andet segment end dem selv, kunne vælge at bruge en ”skyggetester”, der giver sin personlige tilbagemelding til dommerne. Ikke alle dommere vil teste alle behandlinger og steder, men ca. 3-5 dommere hvert sted. Også her vil en dommer kunne sende en anden til test i stedet, men alle dommere skal personligt indsamle oplysninger.

Placering i kategori

Leverandører skal ved tilmelding af et produkt selv angive kategorien, som det indsendte produkt tilhører. Hvor der kan være tvivl om kategori-placering, vil der blive taget hensyn til, hvordan og til hvem produktet er markedsført og distribueret. Et produkt kan godt være tilmeldt, blive nomineret i og vinde flere kategorier. Tilmeldingsgebyret er kr. 1.500,00 ex. moms pr. produkt uanset antallet af kategorier, produktet tilmeldes. Tilmeldingsgebyr betales altså pr. produkt og ikke pr. kategori. Dog betales selvstændigt gebyr for Årets Serie, og serien vurderes samlet. Der opkræves ikke tilmeldingsgebyr for produkter, som foreslås og tilmeldes Årets Klassiker eller personer, der foreslås som Årets Ildsjæl.

Overvej nøje i hvilken kategori/hvilke kateorier, produktet hører hjemme. For ethvert tilmeldt produkt skal tilmelderen ved tilmeldingen give en god, men kort begrundelse for, hvorfor produktet med netop dets egenskaber, gør det til en vinder. Når flere kategorier vælges, da skal begrundelserne for hver kategori skrives i samme felt i samme indtastningsrude, men hvor kategorien nævnes før hver begrundelse. Når man vælger Årets Forbrugerpris, da indvilliger man i at donere 5 produkter til en forbrugerkonkurrence, hvis produktet bliver nomineret, og vælger man Influencers’ Choice Award, da invilliger man i at fremsende produkter til 6-8 indflydelsesrige skønhedsbloggere/vloggere, som sidder i influencer-panelet.

Kategorierne 2018

1. Årets Hårplejeprodukt – Detail
2. Årets Hårplejeprodukt – Professionel
3. Årets Hårstylingprodukt – Detail
4. Årets Hårstylingprodukt – Professionel
5. Årets Makeupprodukt – Luksus
6. Årets Makeupprodukt – Populær
7. Årets Herreduft
8. Årets Dameduft
9. Årets Nicheduft
10. Årets Kropsplejeprodukt – Luksus, Detail & Professionel
11. Årets Kropsplejeprodukt – Populær
12. Årets Ansigtsplejeprodukt – Luksus, Detail
13. Årets Ansigtsplejeprodukt – Luksus, Professionel
14. Årets Ansigtsplejeprodukt – Populær
15. Årets Herreprodukt
16. Årets Innovation
17. Årets Klassiker
18. Årets Nye Brand
19. Årets Nichepris
20. Årets Grønne Pris
21. Årets Danske Produkt
22. Årets Care & Protect Pris
23. Årets Serie
24. Årets Skønhedsbehandling
25. Årets Salon/Klinik/Butik/Spa
26. Årets Beauty Accessory
27. Influencers’ Choice Award
28. Årets Forbrugerpris – Matas-prisen 2018
29. GOODIEBOXPRISEN 2018
30. Årets Inner Beauty Award
31. Årets Ildsjæl

Kategoribeskrivelser:

Årets Hårplejeprodukt
Årets Hårplejeprodukt inkluderer alle hårplejeprodukter (både til kvinder og mænd) undtaget produkter til hårstyling. Produkterne vurderes ud fra bl.a. sammensætning, effektivitet, betydning for hårets udseende, duft og konsistens. Lever produktet op til det lovede mht. anprisning af egenskaber f.eks. blødgørende effekt, shine, volumen, farve og hårtype? Produktets kvalitet, idé og nyskabelse vurderes. Kategorien opdeles i to priser: En pris for bedste produkt solgt i detailhandlen og en pris for bedste professionelle produkt. Sidstnævnte inkluderer både produkter til anvendelse i salonen samt produkter, der sælges ud af salon.

Årets Hårstylingprodukt
Årets Hårstylingprodukt (både til kvinder og mænd) vurderes ud fra bl.a. sammensætning, effektivitet, betydning for hårets udseende, holdbarhed, duft og konsistens. Holder produktet mht. shine, volumen, hold og fleksibilitet mv.? Produktets kvalitet, idé og nyskabelse vurderes.  Nogle produkter er svære at placere fx en tørshampoo, der kan være både styling og pleje af håret – vælg da også hårplejekategorien. Denne kategori opdeles i to priser: En til detailhandelsprodukter og en til stylingprodukter, der anvendes og sælges professionelt.

Årets Makeupprodukt
Holdbarhed, lethed, skin feel, farver og konsistens er parametre, der har stor betydning i vurderingen af Årets Makeupprodukt. Der lægges endvidere vægt på nyskabelse, emballage og anvendelighed. Til Årets Makeupprodukt kan indsendes både produkter og looks. Kategorien inkluderer produkter såsom concealer, pudder, primer og foundation, men også den dekorative makeup som læbestift, øjenskygge, neglelak, mascara mv. En vigtig overvejelse ved placering i kategorien er, hvorvidt produktet er makeup eller hudpleje – eller eventuelt begge. Der findes vindere blandt produkter i kategorierne Luksus og Populær. Produkter, der sælges og anvendes på Klinik/Salon/Spa, vil indgå under Luksus.

Årets Herreduft
Det er først og fremmest duften som helhed, der vurderes. Der tages hensyn til komposition, harmoni, nyskabelse, målgruppeappeal samt indtryk af flakon og æske i en helhedsvurdering af produktet. Dufter den, som en mand kan lide at dufte – og er det en duft, som kvinder kan lide mænd dufter af?

Årets Dameduft
Det er først og fremmest duften, der bedømmes. Der tages blandt andet hensyn til komposition, harmoni, nyskabelse, målgruppeappeal samt oplevelse af flakon og emballage i helhedsvurderingen. Hvert år sendes mange dufte på markedet, men hvilken har potentialet til at blive en yndlingsduft? Hvilken lægges der ekstra mærke til?

Årets Nicheduft
Det er duften, der tæller mest. Der tages blandt andet hensyn til komposition, harmoni, nyskabelse, målgruppeappeal samt oplevelse af flakon og emballage i helhedsvurderingen. Årets Nicheduft er speciel og ikke umiddelbart en stor og kommerciel duft.

Årets Kropsplejeprodukt
Årets Kropsplejeprodukt vurderes ud fra bl.a. sammensætning, skin feel, sanseindtryk, nyskabelse og innovation. Lever produktet op til det lovede mht. hudtype og effektivitet? Er det et lækkert produkt mht. duft og konsistens? I denne kategori inkluderes også kropssolprodukter, vaskeprodukter (herunder scrubs) og produkter til pleje af hænder og fødder. Der uddeles to priser: en til Luksus Detail & Professionel samt en pris til Populær.

Årets Ansigtsplejeprodukt
Når produkter til ansigtspleje vurderes, vil der blive set på ingredienser, effekt i henhold til løfter, skin feel, konsistens, duft, målgruppe og funktionalitet. Også parametre som innovation og nyskabelse indgår i helhedsvurderingen. I kategorien Årets Ansigtspleje inkluderes også renseprodukter (herunder scrubs og masker) og ansigtssolprodukter. Der findes hudplejevindere blandt produkter i kategorierne Luksus Detail, Luksus Professionel og Populær.

Årets Herreprodukt
Kategorien inkluderer alle produkter til mænd undtagen dufte og hårprodukter – f.eks. ansigtspleje, kropspleje, shaving-produkter samt makeup til mænd. Produktet skal være målrettet specifikke maskuline behov. Nyskabelse og funktionalitet vil indgå i bedømmelsen.

Årets Innovation
Her skal teknologien være i højsædet. Denne pris vil være en anerkendelse af en lancering af et produkt, der repræsenterer unik nytænkning. Produkter, der indsendes til denne kategori, skal repræsentere en teknologisk innovation på ingrediens- eller produktionsniveau, der vil få betydning for fremtidens skønhedsprodukter. Særlig innovation på kombinationen af produkt og emballage kan også komme i betragtning.

Årets Klassiker
Årets Klassiker er ikke en nylancering i 2017, men et produkt, som igennem flere år har haft – og fortsat har – en fast plads på hylderne. Det var nyskabelse og innovation engang og konceptet skal stadig holde. Der ses på, hvorvidt produktet stadig er en bestseller, men der kigges også på sammensætning, effektivitet, duft, konsistens og om produktet lever op til løfterne bag. Leverandører er meget velkomne til at indsende produktforslag, men dommerpanelet vil også selv finde produkter, der kan modtage prisen som Årets Klassiker. Der vil ikke være 5 nominerede i denne kategori, men vinderen vil blive afsløret ved Danish Beauty Award 2017. Der tages ikke tilmeldingsgebyr for forslag til Årets Klassiker.

Årets Nye Brand
I kategorien Årets Nye Brand vurderes et nyt brands indtog på det danske marked i 2017. Årets Nye Brand skal have gode værdier. Det skal være et brand, der er kommet for at blive. Der skal være glæde og begejstring over, at netop dette brand nu markedsføres i Danmark.

Årets Nichepris
Nicheprisen gives til et nicheprodukt eller et nichemærke. Et nicheprodukt er typisk et produkt, der opfylder et helt specifikt behov. Et nicheprodukt kan også kaldes et “specialprodukt”. Det er nyt, innovativt og sandsynligvis lidt anderledes end de produkter, vi sædvanligvis møder. Det kan være en begrænset del af forbrugerne, der har behov for dette produkt, men det kan alligevel godt være bredt distribueret. Et nichemærke er et brand, der distribueres via et meget smalt forhandlernetværk. Det kan være et mærke, som forbrugeren næsten skal lede efter. Selve produkterne under dette mærke kan være produkter, der opfylder almindelige behov og behøver ikke at være specialprodukter. Historie, idé, koncept og nyskabelse vægter tungt i denne kategori.

Årets Grønne Pris
Årets Grønne Pris tildeles et produkt, der befinder sig i ”den grønne kategori”. Det sætter ekstra store krav til begrundelserne, der skal følge produktet. I denne kategori befinder sig et naturprodukt, økologisk produkt eller eksempelvis et produkt, hvor der er taget særlige hensyn til klima og miljø.

Årets Danske Produkt
Årets Danske Produkt tildeles et produkt udviklet og/eller produceret i Danmark. Produktet kan være særligt tilpasset danske forhold, danske forbrugere eller udviklet af innovative og kreative danskere. Det kan godt være produceret i udlandet, men recepten skal i så fald være udviklet i Danmark. Produktet skal være lanceret på det danske marked i 2017.

Årets Serie
En pris, der gives til en ny linje eller serie af produkter. Det kan f.eks. være en ansigtsplejeserie, der inkluderer både rens og pleje, en linje kropsplejeprodukter til en bestemt hudtype eller f.eks. en hårpleje- eller duftserie. Serien kan godt være sendt på markedet af et eksisterende brand. Såfremt man ønsker et eller flere af produkterne vurderet individuelt i andre kategorier, så skal det enkelte produkt tilmeldes kategorien/erne ellers vil dommerpanelet udelukkende vurdere serien som helhed. Serien betragtes som ”et produkt”. Tilmeldes produkter fra serien også individuelt, betragtes det som tilmelding af et nyt produkt med eget tilmeldingsgebyr, men dommerne behøver kun modtage produktet én gang. Dommerne behøver ikke modtage hele serien. Det er i orden at udvælge produkter, som repræsenterer serien godt. Dommerne skal modtage minimum to produkter fra serien for at kunne vurdere den. Du kan godt tilmelde Årets Serie og fx Årets Nye Brand i én og samme tilmelding.

Årets Skønhedsbehandling
Prisen til årets bedste skønhedsbehandling skal gå til en klinik, spa eller salon, der yder en ekstraordinær god behandling af hår, ansigt eller krop med basale eller højteknologiske produkter fra branchen. Behandlingen skal være professionel og udfylde et særligt behov, der er moderne og trendsættende. Ikke alle dommere vil prøve de tilmeldte behandlinger, men 3-5 dommere vil indledende vurdere og dele bedømmelser med resten af panelet. Bliver behandlingen blandt de 5 nominerede vil flere af dommerne teste behandlingen.

Årets Salon/Klinik/Butik/Spa
Årets Salon/Klinik/Butik/Spa skal have haft en særlig succes med at markedsføre, sælge og anvende skønhedsprodukter i 2016. Det kan både være en butik, en supermarkedskæde, et apotek, et stormagasin eller f.eks. en skønhedsklinik, et spa eller en dermatologisk klinik – der sættes ikke grænser, så længe det er et behandlings- og/eller salgssted af lovlige kosmetiske produkter. Leverandører må gerne tilmelde stedet, men butikker, saloner og klinikker kan også selv tilmelde sig til konkurrencen. Husk at beskrive særlige forhold, der kendetegner stedet og som betyder, at vi har med en ekstraordinær Salon/Butik/Klinik/Spa at gøre. Fotos af stedet skal medsendes. Ikke alle dommere vil besøge de tilmeldte steder, men 3-5 dommere vil vurdere og dele bedømmelser med resten af panelet. Kommer stedet blandt de 5 nominerede vil flere dommere besøge stedet for at vurdere.

Årets Beauty Accessory
Her er IKKE tale om et kosmetisk produkt, men om et produkt relateret til kosmetik. Det er et produkt, der anvendes sammen med kosmetik for eksempel en populær pensel, en børste eller et elektrisk apparat, men det kan også være en makeuppung eller en hårelastik. For at vinde prisen i 2018 skal produktet være lanceret på det danske marked i 2017.

Influencers’ Choice Award
Denne pris vil blive uddelt til et produkt, der anses som noget særligt hos en gruppe af betydningsfulde livsstils- og skønhedsinfluencers. Leverandørerne skal sende produktet til gruppen af de udvalgte influencers (6-8 produkter), hvis de bliver nomineret. Influencer-panelet vil udpege en vinder. Ved at vælge kategorien Influencers’ Choice Award ved tilmelding tilkendegives det, at man gerne bidrager med produkter til influencers (6-8 bloggere/YouTubere). Influencers offentliggøres i løbet af kort tid.

Årets Forbrugerpris – Matas-prisen 2018
Årets Forbrugerpris findes ved afstemning blandt forbrugerne på nettet og/eller via sms. Dommerne vil udvælge et antal produkter blandt de indsendte til at være med i afstemningen om Årets Forbrugerpris. I 2018 skal Årets Forbrugerpris uddeles i samarbejde med Matas, så vinderen vil blive fundet af alle de skønhedsforbrugerne, der er medlemmer af Club Matas. Alle produkter, der forhandles i Matas eller i Matas’ webshop, kan komme i betragtning. Ved at vælge deltagelse i kategorien Årets Forbrugerpris ved tilmelding tilkendegives det samtidigt, at man gerne deltager med produkter til en forbrugerkonkurrence (5 produkter).

Årets Ildsjæl
Prisen gives til en person, der brænder for skønhedens og kosmetikkens verden, og som gør en ekstra indsats i eller for branchen i Danmark eller udlandet. Forslag modtages meget gerne til denne kategori. Der er ikke et tilmeldingsgebyr.

Årets Care & Protect Pris
Prisen gives til et produkt, der har en beskyttende virkning eller tager et særligt hensyn. For eksempel solbeskyttelsesprodukter, som beskytter mod solens UV-stråling. Det kan være til ansigt eller krop, men prisen kan også gives til et makeupprodukt med solbeskyttelse. Kategorien inkluderer ligeledes produkter, der er særligt hensynsfulde i forhold til børn eller personer, der ikke tåler specifikke ingredienser for eksempel parfume. Denne kategori vil derfor inkludere både uparfumerede produkter, allergivenlige produkter, solbeskyttelsesprodukter og produkter til børn.

GOODIEBOXPRISEN 2018
Prisen gives til et produkt, som er udvalgt til en special edition Danish Beauty Award GOODIEBOX med 5-6 produkter, og som derefter får flest stemmer blandt GOODIEBOXes abonnenter. Produktet skal være et kosmetisk produkt – det kan være hudpleje, makeup, til håret eller andet under definitionen af kosmetik, men kan eventuelt også være en beauty accessory. Special edition GOODIEBOXen bliver sendt ud til alle abonnenter i foråret 2018 (marts). Kravet for at være med er, at du bliver udvalgt af GOODIEBOX og leverer produkter/luksusprøver til boxen, så en vinder kan blive fundet hos alle GOODIEBOXes abonnenter. Se sidste års DBA-box her. Kontakt GOODIEBOX for at komme i betragtning: minu@goodiebox.dk, tlf. 31 32 17 38.

Årets Inner Beauty Award
Prisen uddeles til et Inner Beauty produkt, der gør dig skønnere og sundere indefra. Kategorien inkluderer kosttilskud, superfoods, probiotika mv., der kan have indflydelse på hår, negle og hudens tilstand, sundhed og udstråling. Produkterne i denne kategori skal have været tilgængelige på det danske marked i 2017, men er ikke nødvendigvis lanceret i 2017. Nominerede og vindere bliver fundet af et dommerpanel bestående af særligt udvalgte eksperter. Vinderproduktet fra Danish Beauty Award 2017 kan ikke deltage igen.

Anvendelse af logo

Alle produkter, som bliver nomineret må gerne profilere sig med at være nomineret i den specifikke kategori, hvor man optræder blandt de 5 nominerede (enkelte kategorier har flere nominerede). Det er muligt at anvende Danish Beauty Awards nomineret-logo, der tilhører kategorien og året, i markedsføringen. Som vinder af Danish Beauty Award får man retten til at anvende vinder-logoet for det år, hvor produktet vinder. Logoet kan udelukkende anvendes sammen med det specifikke vindende produkt. Logoet vil altid følge produktet – dvs. hvis produktet skifter distributør eller ejer, da følger logoet det vindende produkt.Logoet må ikke ændres eller forvrænges.

Dommerpanelet

Der er 13 dommere i dommerpanelet ved Danish Beauty Award 2018. Og det er både nye og erfarne dommere. Dommerne har hver sin indgangsvinkel til kosmetikkens verden. Alle har et særligt kompetenceområde og funktion i panelet. Alle dommere vil være med til at bedømme alle produkter. Dommerne vil som det første vurdere de indsendte produkter og se på tendenser. Derefter kommer første bedømmelsesrunde, der er en lukket votering, hvor dommerne med deres egen indgangsvinkel giver produkterne points efter forskellige kriterier. Her ses bl.a. på de faktorer, som er nævnt under hver kategori ovenfor. Dommerne mødes derefter for at diskutere og for at finde 5 nominerede i hver kategori. De nominerede offentliggøres straks derefter – ultimo marts 2018. Umiddelbart inden prisuddelingen mødes dommerne igen for at finde vinderne af Danish Beauty Award i alle kategorier. Vinderne offentliggøres ved prisuddelingen den 20. april 2018.

Herudover vil der være et panel af influencers, der vil udvælge Influencers’ Choice Award. Yderligere information om panelets sammensætning vil følge. De nominerede findes blandt alle tilmeldte – tilkendegiv ved tilmelding, såfremt I ønsker at deltage i Influencers’ Choice Award. De nominerede i denne kategori vil blive bedt om at sende produkter til influencer-panelet.

Der er etableret et selvstændigt ekspertpanel til at vurdere Årets Inner Beauty Award.

Dommerne og deres kompetenceområder

Dommerne vurderer alle tilmeldte produkter for deres kosmetiske egenskaber, men har følgende kompetencer og særlige tilgang til skønhedsprodukterne:

Huden og dens behov
Johan Milling Holk Poulsen
Speciallæge i hudsygdomme siden 2009 – i egen hudklinik siden 2014. Et stort klinisk talent med veludviklet æstetisk sans og talent for godt og ærligt håndværk er de nøgleegenskaber, som beskriver Johan som fagprofessionel. Hans store nysgerrighed stilles på prøve i eftersøgningen efter årets bedste produkter til pleje af hud, hår og negle.

So-Me, mode og makeup
Elham Kavousi
Elham er freelancejournalist, model, stylist, so-me influencer og forfatter på beautybogen ‘Mørkglødet’. Elhams hjerte har altid banket for mode, men da hun som barn var indehaver af et solidt monobryn og ikke kunne finde råd og vejledning til sin uønskede hårvækst, tyede hun til selvhjælp. Det har resulteret i, at hun er blevet en selvlært ekspert indenfor skønhed, som hun glædeligt deler ud af både i hendes bog og på Youtube.

Den professionelle og holistiske vinkel
Line Friis
En af Danmarks førende kosmetologer. Desuden uddannet inden for zoneterapi, akupunktur, healing, yoga, japansk lifting, cosmofacial, lymfedrænage, kranio sakral terapi, metamedicin m.m. Alt sammen for at skabe en holistisk tilgang til sit fag. Driver egen klinik, men har også afholdt skønheds- og yoga-retreats.

Professionel makeup
Anne Staunsager
Erfaren make-up artist med base i København, dog arbejder Anne ofte i udlandet på internationale opgaver både på kampagner og editorielt. Anne formår at nytænke makeup og behersker både klassiske og og mere kunstneriske udtryk. Anne har vundet prisen som Årets Makeupartist hele fire gange og har været nomineret otte gange.

Detailhandel & forbrugertrends
Helle Husted
Helle har mere end 20 års indkøbserfaring fra detailhandlen som indkøbs-og sortimentsansvarlig indenfor dagligvarehandlen og specialhandlen. Derudover har Helle erfaring fra apoteksbranchen og frisørbranchen og samtidig et indgående kendskab til skønhedsbranchen som mangeårig indkøbschef i Matas.

Detailhandel, forbrugertrends og strategi
Didde Juul
Indkøber i Magasin du Nord med en stor passion for beauty. Didde har arbejdet i branchen i mere end 15 år. Har erfaring med indkøb, salg og logistik. Didde jagter altid nye, spændende brands, som er stærke, når det gælder kvalitet, virkning og markedsføring.

Hudpleje, kosmetik og apotekets forbrugere
Lars Holm Jensen
Direktør i Danmarks største apotekerkæde – A-apoteket med flere end 220 salgssteder. Lars har en stor indsigt i både forbrugernes behov, efterspørgsel og adfærd. Uddannet farmaceut og bidrager med en analytisk tilgang til produkters kemiske sammensætning, virkning og validitet.

Professionel hårstyling og internationale tendenser
Henrik Haue
En kunstner indenfor sit fag – håret. Henrik besidder stor ekspertise og fantastiske kreative evner. Skaber nye looks i kampagner og editorials for både danske og udenlandske kunder og magasiner. Henrik har vundet prisen som Årets Hårartist fire gange og været nomineret otte.

Håret, trends og professionel brug
Marianne Jensen
Marianne startede sin karriere i frisørbranchen i det fynske for over 20 år siden og er i dag en af Danmarks førende hårartister. Marianne har en kreativ tilgang til håndværket, og hun er kendt for at mestre høj teknisk faglighed med tidens trends. Kåret til Årets Danske Hårartist 2015 ved Elle Style Awards.

Mode, livsstil og velvære
Sofie Jørgensen
Sofie har arbejdet med skønhed gennem mere end 20 år. Sofie er skønheds- og velværejournalist for de største danske mode-, skønheds- og livsstilsmagasiner. Sofie har læst ernæring og sundhed, er uddannet både kosmetiker og makeupartist og har arbejdet som makeupartist i mode- og filmbranchen.

Trends og kommunikation
Julia Lahme
Trendforsker, livsstilsekspert og indehaver af et kommunikationsbureau. Julia har en cand. mag i etnologi, arbejder for danske og internationale virksomheder med trendforskning og kommunikation indenfor mode, skønhed og livsstilsprodukter. Forfatter til fem bøger, og livsstilekspert på DR1 og TV2. Julia er også blogger samt tidl. redaktør på magasinet Cosmopolitan.

Skønhedsprodukter, markedstendenser og handlen generelt
Nina H. Kluge
Ansvarshavende redaktør på Fagbladet Kosmetik samt nyhedsbrevet BeautyNews. Nina har en stor berøringsflade i den danske kosmetikbranche og et bredt kendskab til markedets produkter, behandlinger og trends.

Kosmetiklovgivning, ingredienser, mærkning og markedsføring
Anne-Dorte Mathiesen
Formand for Danish Beauty Award. Uddannet cand.brom og journalist. Mangeårig erfaring på kosmetikområdet. Dybdegående kendskab til ingredienser og lovgivning inden for kosmetik.


INNER BEAUTY-panelet

Jerk W. Langer
Læge, ekspert i kost og kosttilskud. Jerk er både foredragsholder, underviser og forfatter til artikler og bøger om sundhed og ernæring. Ofte anvendt som ekspert på både tv og i radio.

Anne Dall
Cand. Scient., formand for HBL (Helsekostbranchens Leverandørforening). Uddannet biopat. Anne har mange års erfaring med både udvikling af og lovgivning omkring droger og kosttilskud.

Michael Strube
Cand. Scient., chefkonsulent i Nutraceutisk Industri (DI). Michael er konsulent med mange års erfaring fra både myndigheder og industri. Indgående kendskab til lovgivning indenfor fødevarer og kosttilskud.

Lars Holm Jensen
Direktør i Danmarks største apotekerkæde – A-apoteket med flere end 220 salgssteder. Lars har en stor indsigt i både forbrugernes behov, efterspørgsel og adfærd. Uddannet farmaceut og bidrager med en analytisk tilgang til produkters kemiske sammensætning, virkning og validitet.

Louise Steen
Farmaceut og indehaver af klinikken Natur-Farmaceutisk Praksis. Louise er ekspert i at arbejde med urter og probiotika for at styrke sundheden og skønheden indefra. Foredragsholder, underviser og skribent.

Søs Wollesen
Søs Wollesen er læge, men også uddannet zoneterapeut, akupunktør og psykoterapeut og har arbejdet med ernæring og kosttilskud i mere end 20 år. Hun arbejder med det hele menneske og bruger derfor ikke kun de konventionelle behandlingsformer i sit virke. Søs Wollesen er en efterspurgt foredragsholder, underviser og rådgiver.

Anne-Dorte Mathiesen
Formand for Danish Beauty Award. Uddannet cand.brom og journalist. Mangeårig erfaring på kosmetikområdet. Dybdegående kendskab til ingredienser og lovgivning inden for kosmetik.


Tilmelding af produkt

Produkter, der ønskes tilmeldt Danish Beauty Award 2018, skal tilmeldes via hjemmesiden http://danishbeautyaward.dk/tilmeld-produkt/. Alle virksomheder skal bruge følgende login for at få adgang til tilmeldingsskemaet: dba2018 (små bogstaver). Der udfyldes et skema pr. produkt. Ønskes et produkt tilmeldt i flere kategorier, skal du markere de ønskede kategorier i listen (ctrl + klik) og skrive begrundelser for alle kategorier i feltet nedenunder. Ønskes flere produkter tilmeldt, klikkes på ”Klik her for at tilmelde flere produkter” efterfølgende. En bekræftelse pr. tilmeldt produkt vil blive sendt via e-mail til den indtastede e-mailadresse. Tilmelding skal være sket på hjemmesiden danishbeautyaward.dk senest den 5. januar 2018.

Produkter til dommerpanelet og SoMe

I år forsøger vi at gøre det lettere for leverandørerne at fremsende de tilmeldte produkter til test og vurdering hos de 13 dommere. Produkterne skal sendes samlet i én forsendelse til følgende adresse:

Busch on Board
Att.: Henrik Busch
Slotsvej 10a
2920 Charlottenlund

De skal være tilmeldt senest 5. januar 2018 og være fremme på ovenstående adresse senest den 8. januar 2018. Der skal sendes 13 produkter til de 13 dommere. Og hvis du vil være en del af vores tiltag på de sociale medier, skal et ekstra produkt fremsendes, idet Lahme Kommunikation vil bruge dette eksemplar til fotos til de sociale medier = 14 produkter i alt i én pakke til Busch on Board.

Skal du tilmelde til Årets Inner Beauty Award, er der sammensat et særligt ekspertpanel til at teste og vurdere. Derfor skal 7 produkter fremsendes til Busch on Board-adressen – plus ét ekstra til brug på sociale medier = 8 produkter i én pakke til Busch on Board.

Vil du tilmelde til Influencer’s Choice Award 2018, skal du i første runde sende produkter til de 13 dommere plus 1 til SoMe = 14 i alt til Busch on Board. Og hvis produktet bliver nomineret i denne kategori, skal det efterfølgende sendes til de 6-8 udvalgte influencers. Mere info følger.

Dommerne håber meget, at produkterne til test kan være hos dem allerede før nytår. Husk at oplyse PO/rekvisitionsnummer i forbindelse med tilmeldingen, hvis et sådant er krævet af din virksomhed.

Ved tilmeldingen tildeles et registreringsnummer, som skal følge produktet, når det sendes til hvert medlem af dommerpanelet. Tilmelding af et produkt til Danish Beauty Award 2018 koster kr. 1500,- ex. moms pr. produkt (gælder dog ikke Årets Klassiker og Ildsjæl). Beløbet dækker tilmelding af 1 stk. produkt, uanset hvor mange kategorier produktet tilmeldes dog opkræves altid et tilmeldingsgebyr for Årets Serie. Det er kun nødvendigt at sende ét produkt til hver af dommerne, uanset at det er tilmeldt flere kategorier. Bedømmelse af produkter vil først ske ved registrering af indbetaling. Faktura sendes ud pr. separat mail. Angiv såfremt der er særlige forhold, der skal tages højde for bl.a. PO-nummer.

Skemaet, der skal udfyldes

På hjemmesiden www.danishbeautyaward.dk skal et skema udfyldes med kontaktoplysninger, produktbeskrivelse (mærke, produktnavn, lanceringsdato/måned, eventuel vejledende udsalgspris og valg af kategori). Det er meget vigtigt, at punktet med begrundelsen udfyldes. Begrundelse for, hvorfor netop dette produkt er en vinder, skal være kort og præcis, men beskrivende, overbevisende, videnskabelig, dokumenterende osv. Tilmeldes et produkt i flere kategorier, skal der være en begrundelse pr. kategori, der beskriver, hvorfor produktet kan være en vinder af netop den pågældende kategori. Begrundelsen danner baggrund for dommernes stillingtagen til produktet og dets relevans som eventuel nomineret/vinder. Det er vigtigt, at teksten angiver det særlige og bemærkelsesværdige ved det enkelte produkt. Besvar spørgsmålet ”Hvorfor er produktet en vinder?” Ved tilmeldingen tildeles et registreringsnummer, som skal følge produktet. Husk at anføre det tildelte registreringsnummer på hvert produkt. Oplys gerne i databasen såfremt pressemateriale, dokumentation etc. vedlægges produktet.

Upload af foto

Produktfoto (pack shot) minimum 300 dpi JPEG-format skal uploades sammen med skema på www.danishbeautyaward.dk. Fotos skal være fritskrabet. Der kan uploades 3 i alt. Foto skal have en størrelse på 1-2MB. Vigtigt: Navnet på billedfilen skal være det samme som navnet på produktet.

Kontakt Danish Beauty Award

Har du spørgsmål, kontakt da arrangør og formand for DBAs bestyrelse Anne-Dorte Mathiesen – Tlf.: 22 91 24 76 – Mail: adm@danishbeautyaward.dk.