Mød en Inner Beauty-kvinde

I 2017 er OrganiCup sponsor for Danish Beauty Award. Det er første gang, at OrganiCup-prisen uddeles til et Inner Beauty-produkt, og i den anledning har vi stillet OrganiCups salgsdirektør Gitte Dalberg-Larsen 10 spørgsmål. Et sundt indre siges at give et smukt ydre. Er Gitte enig i dette udsagn? “Ja, siger Gitte. Indre og ydre skønhed hænger sammen.

Gitte Dalberg

1. Hvem er Gitte Dalberg-Larsen?
Jeg er salgsdirektør for menstruationskoppen OrganiCup, og har derudover en baggrund indenfor skønhedsbranchen med mange år i kosmetikfirmaet L’Oréal. Jeg bor i Skovshoved med min mand og 2 børn. Min fritid bruger jeg sammen med min familie og venner, på fitness, og så elsker jeg at rejse og opleve nye lande og kulturer.

2. Hvad forstår du ved Inner Beauty?
Inner Beauty handler jo i bund og grund om, hvordan du har det med dig selv, dit selvværd, din livsindstilling og dine menneskelige værdier, og alle disse ting kommer til udtryk i din udstråling. Som man siger: ”Øjet elsker ydre skønhed, mens hjertet elsker indre skønhed”. Ud fra et mere holistisk synspunkt hænger indre og ydre skønhed jo sammen. I forbindelse med Danish Beauty Award, synes vi det kunne være interessant at sætte fokus på de produkter der er med til at booste skønheden indefra.

3. Hvorfor var det lige Årets Inner Beauty Award, der skulle hedde OrganiCup-prisen?
Filosofien omkring Inner Beauty stemmer helt overens med vores værdier i OrganiCup. OrganiCup er med til at forbedre den menstruelle sundhed, som jo heller ikke som sådan er synligt for øjet. OrganiCup er et produkt, man bruger inde i kroppen, som ikke indeholder kemikalier og skadelige ingredienser. Størstedelen af os er meget optagede af, hvad vi putter i munden, og vi ønsker så få og rene ingredienser som muligt, og ønsker et sundt indre. Derfor synes vi, det er meget relevant at sætte fokus på ”Inner Beauty” sammen med alle de skønne produkter for det ydre. Dermed skabes en helhed.

4. Hvad er historien bag OrganiCup?
OrganiCup blev stiftet i 2012 af mine to kolleger, William og Kristian. Det er selvfølgelig en sjov historie i sig selv, at to unge mænd har stiftet et menstruationskopfirma. Firmaet opstod på baggrund af nogle artikler i Politiken i 2012 omkring menstruationskoppen, hvor man bl.a. talte om alle fordelene ved brug af menstruationskoppen, og hvor genial koppen er. Det så William og Kristian en fremtid i, og de begyndte arbejdet med at designe OrganiCup og få den sat i produktion. I de første år blev OrganiCup primært solgt online, men i 2016 satsede vi på komme i den fysiske handel, og det er lykkedes rigtig godt. Nu er vi i Danmark at finde i over 600 butikker på tværs af Matas, apoteker og helsebutikker. Derudover forhandles OrganiCup i en række andre europæiske lande, og vi har meget store ambitioner.

5. Hvem bruger OrganiCup?
Vores primære brugere af OrganiCup er kvinder ml. 18 og 35 år, men vi har også mange kvinder i 40’erne, der bruger OrganiCup. De kvinder, der bruger OrganiCup sætter specielt stor pris på, hvor meget nemmere dagene med menstruation bliver. Den behøver kun tømmes 2-3 gange i døgnet. Så den sættes i om morgenen og tages først ud om aftenen, hvis man har normal menstruation. Dvs. dagen igennem kan man næsten glemme, at man har menstruation. Den kan også bruges om natten. Og til alle aktive sportspiger, der svømmer, løber, dyrker yoga, pilates osv. er den helt perfekt, da man ikke længere har et bind eller en tampon, der kan genere. I en ny forbrugerundersøgelse, vi har lavet, med over 2000 piger, siger 9 ud af 10 piger, der har prøvet OrganiCup, at de vil fortsætte med at bruge den.

6. Hvordan tager du fat på at tale med folk om menstruation?
Man kan måske godt forestille sig, at det er lidt akavet at snakke om menstruation med fremmede kvinder, men sådan oplever jeg det slet ikke. Tværtimod oplever jeg en enorm interesse og åbenhed fra de kvinder jeg taler med på messer, events og ude i butikkerne. Når der først bliver åbnet op, så går snakken lystigt. Jeg hører også fra flere kvinder, at OrganiCup og menstruation bliver diskuteret til pigemiddage og blandt veninder. Vi er meget glade, hvis vi kan være med til at skabe denne debat.

7. Hvad er skønhed for dig?
Skønhed handler for mig allermest om udstråling og karisma, den ”indre skønhed” om du vil. Og så længe man selv føler sig godt tilpas med sit ydre – om det så er uglet hår eller velplejede lokker – så er det jo skønt. For mig hænger skønhed og sundhed også meget sammen. Sundhed for mig handler primært om balance – psykisk og fysisk. Alting i livet handler vel egentlig om at finde den rette balance.

8. Hvilke skønhedsprodukter eller kosttilskud kan du ikke undvære?
Jeg har en mangeårig baggrund i L’Oréal, så jeg er nok lidt ”arbejdsskadet” og elsker bare skønhedsprodukter. Jeg er ikke loyal overfor ét mærke, for jeg prøver meget gerne nye produkter, der kommer på markedet. Der er dog nogle produkter jeg altid vender tilbage til. Jeg er stor tilhænger at kosttilskud og hver aften spiser jeg en håndfuld – en blanding af stærk D-vitamin, fiskeolie, C-vitamin, Magnesium, Selen og en multivitaminpille. For nylig er jeg også begyndt at tage mælkesyrebakterier.

9. Hvad har OrganiCup og Danish Beauty Award til fælles?
Et ønske om at gøre tingene bedre, et ønske om at ryste status quo, og at få folk til at prøve noget nyt og innovativt. 

10. Hvad er dine fremtidsdrømme?
For OrganiCup er min drøm, at størstedelen af alle kvinder inden længe har hørt om os og indser, at menstruationskoppen er vejen frem til en sundere, nemmere og grønnere menstruation. Jeg glæder mig til at se vores mission om at forbedre den menstruelle sundhed på et personligt, kulturelt og globalt plan fortsætte med at lykkes og udbrede den til flere hjørner af verden.

 

Få en snak med Gitte Dalberg-Larsen ved Danish Beauty Award den 28. april 2017, hvor OrganiCup har sit helt egen lounge i foyeren i Tivoli Congress Center. Læs mere om OrganiCup her.

Organicup2_lille