Årets Hårplejeprodukt inkluderer alle hårplejeprodukter (både til kvinder og mænd) undtaget produkter til hårstyling. Produkterne vurderes ud fra bl.a. sammensætning, effektivitet, betydning for hårets udseende, duft og konsistens. Lever produktet op til det lovede mht. anprisning af egenskaber f.eks. blødgørende effekt, shine, volumen, farve og hårtype? Produktets kvalitet, idé og nyskabelse vurderes. Kategorien opdeles i to priser: En pris for bedste produkt solgt i detailhandlen og en pris for bedste professionelle produkt. Sidstnævnte inkluderer både produkter til anvendelse i salonen samt produkter, der sælges ud af salon.
Årets Hårstylingprodukt (både til kvinder og mænd) vurderes ud fra bl.a. sammensætning,
effektivitet, betydning for hårets udseende, holdbarhed, duft og konsistens. Holder produktet mht. shine, volumen, hold og fleksibilitet mv.? Produktets kvalitet, idé og nyskabelse vurderes. I denne kategori vurderes produkter, der sælges i detailhandlen.
Årets Hårstylingprodukt (både til kvinder og mænd) vurderes ud fra bl.a. sammensætning, effektivitet, betydning for hårets udseende, holdbarhed, duft og konsistens. Holder produktet mht. shine, volumen, hold og fleksibilitet mv.? Produktets kvalitet, idé og nyskabelse vurderes. Her er i denne kategori tale om stylingprodukter, der anvendes og sælges professionelt.
Årets Kropsplejeprodukt vurderes ud fra bl.a. sammensætning, skin feel, sanseindtryk, nyskabelse og innovation. Lever produktet op til det lovede mht. hudtype og effektivitet? Er det et lækkert produkt mht. duft og konsistens? I denne kategori inkluderes også kropssolprodukter, vaskeprodukter (herunder scrubs) og produkter til pleje af hænder, fødder og negle. Der uddeles to priser: en til Luksus Detail & Professionel samt en pris til Populær.
Når produkter til ansigtspleje vurderes, vil der blive set på ingredienser, effekt i henhold til løfter, skin feel, konsistens, duft, målgruppe og funktionalitet. Også parametre som innovation og nyskabelse indgår i helhedsvurderingen. I kategorien Årets Ansigtspleje inkluderes også renseprodukter (herunder scrubs og masker) og ansigtssolprodukter. Der findes hudplejevindere blandt produkter i kategorierne Luksus Detail, Luksus Professionel og Populær.
Holdbarhed, lethed, skin feel, farver og konsistens er parametre, der har stor betydning i vurderingen af Årets Makeupprodukt. Der lægges endvidere vægt på nyskabelse, emballage og anvendelighed. Til Årets Makeupprodukt kan indsendes både produkter og looks. Kategorien inkluderer produkter såsom concealers, pudder, primer og foundation, men også den dekorative makeup som læbestift, øjenskygge, neglelak, mascara mv. En vigtig overvejelse ved placering i kategorien er, hvorvidt produktet er makeup eller hudpleje – eller eventuelt begge. Der findes vindere blandt produkter i kategorierne Luksus og Populær. Produkter, der sælges og anvendes på Klinik/Salon/Spa, vil indgå under Luksus.
Kategorien inkluderer alle produkter til mænd undtagen dufte og hårprodukter – f.eks. ansigtspleje, kropspleje, shaving-produkter samt makeup til mænd. Produktet skal være målrettet specifikke maskuline behov. Nyskabelse og funktionalitet vil indgå i bedømmelsen.
Det er først og fremmest duften som helhed, der vurderes. Der tages hensyn til komposition, harmoni, nyskabelse, målgruppeappeal samt indtryk af flakon og æske i en helhedsvurdering af produktet. Dufter den, som en mand skal dufte?
Det er først og fremmest duften, der bedømmes. Der tages blandt andet hensyn til komposition, harmoni, nyskabelse, målgruppeappeal samt oplevelse af flakon og emballage i helhedsvurderingen. Hvert år sendes mange dufte på markedet, men hvilken har potentialet til at blive en yndlingsduft? Hvilken lægges der ekstra mærke til?
En pris, der gives til en ny linje eller serie af produkter. Det kan f.eks. være en ansigtsplejeserie, der inkluderer både rens og pleje, en linje kropsplejeprodukter til en bestemt hudtype eller f.eks. en hårpleje- eller duftserie. Serien kan godt være sendt på markedet af et eksisterende brand. Såfremt man ønsker et eller flere af produkterne vurderet individuelt i andre kategorier, så skal det enkelte produkt tilmeldes kategorien/erne ellers vil dommerpanelet udelukkende vurdere serien som helhed. Serien betragtes som ”et produkt”. Tilmeldes produkter fra serien også individuelt, betragtes det som tilmelding af et nyt produkt med eget tilmeldingsgebyr, men dommerne behøver kun modtage produktet én gang.
Her skal teknologien være i højsædet. Denne pris vil være en anerkendelse af en lancering af et produkt, der repræsenterer unik nytænkning. Produkter, der indsendes til denne kategori, skal repræsentere en teknologisk innovation på ingrediens- eller produktionsniveau, der vil få betydning for fremtidens skønhedsprodukter. Særlig innovation på kombinationen af produkt og emballage kan også komme i betragtning.
Årets Klassiker er ikke en nylancering i 2014, men et produkt, som igennem flere år har haft – og fortsat har – en fast plads på hylderne. Det var nyskabelse og innovation engang og konceptet skal stadig holde. Der ses på, hvorvidt produktet stadig er en bestseller, men der kigges også på sammensætning, effektivitet, duft, konsistens og om produktet lever op til løfterne bag. Leverandører er meget velkomne til at indsende produktforslag, men dommerpanelet vil også selv finde produkter, der kan modtage prisen som Årets Klassiker. Der vil ikke være 5 nominerede i denne kategori, men vinderen vil blive afsløret ved Danish Beauty Award 2015. Der tages ikke tilmeldingsgebyr til Årets Klassiker.
I kategorien Årets Nye Brand vurderes et nyt brands indtog på det danske marked i 2014. Årets Nye Brand skal have gode værdier. Det skal være et brand, der er kommet for at blive. Der skal være glæde og begejstring over, at netop dette brand nu markedsføres i Danmark.
Nicheprisen gives til et nicheprodukt eller et nichemærke. Et nicheprodukt er typisk et produkt, der opfylder et helt specifikt behov. Et nicheprodukt kan også kaldes et "specialprodukt". Det er nyt, innovativt og sandsynligvis lidt anderledes end de produkter, vi sædvanligvis møder. Det kan være en begrænset del af forbrugerne, der har behov for dette produkt, men det kan alligevel godt være bredt distribueret. Et nichemærke er et brand, der distribueres via et meget smalt forhandlernetværk. Det kan være et mærke, som forbrugeren næsten skal lede efter. Selve produkterne under dette mærke kan være produkter, der opfylder almindelige behov og behøver ikke at være specialprodukter. Historie, idé, koncept og nyskabelse vægter tungt i denne kategori. Produkter, der kun forhandles via internettet, vil hovedsagligt indgå i denne kategori.
Årets Grønne Pris tildeles et produkt, der befinder sig i ”den grønne kategori”. Det sætter ekstra store krav til begrundelserne, der skal følge produktet. I denne kategori befinder sig et naturprodukt, økologisk produkt eller eksempelvis et produkt, hvor der er taget særlige hensyn til klima og miljø.
Årets Danske Produkt tildeles et produkt udviklet og/eller produceret i Danmark. Produktet kan være særligt tilpasset danske forhold, danske forbrugere eller udviklet af innovative og kreative danskere. Det kan godt være produceret i udlandet, men recepten skal i så fald være udviklet i Danmark. Produktet skal være lanceret på det danske marked i 2014.
Prisen til årets bedste skønhedsbehandling skal gå til en klinik, spa eller salon, der yder en ekstraordinær god behandling af hår, ansigt og krop med basale eller højteknologiske produkter fra branchen. Behandlingen skal være professionel og udfylde et særligt behov, der er moderne og trendsættende.
Årets Salon/Klinik/Butik/Spa skal have haft en særlig succes med at markedsføre, sælge og anvende skønhedsprodukter i 2014. Det kan både være en butik, en supermarkedskæde, et
apotek, et stormagasin eller f.eks. en skønhedsklinik, et spa eller en dermatologisk klinik –
der sættes ikke grænser, så længe det er et behandlings- og/eller salgssted af lovlige kosmetiske produkter. Leverandører må gerne tilmelde stedet, men butikker, saloner og klinikker kan også selv tilmelde sig til konkurrencen. Husk at beskrive særlige forhold, der kendetegner stedet og som betyder, at vi har med en ekstraordinær Salon/Butik/Klinik/Spa at gøre. Fotos skal medsendes.
Årets Forbrugerpris findes ved afstemning blandt forbrugerne på nettet og/eller via sms. Dommerne vil udvælge et antal produkter blandt de indsendte til at være med i afstemningen om Årets Forbrugerpris – nærmere information følger. De udvalgte produkter vil indgå i en konkurrence til de forbrugere, der er med i afstemningen, og leverandøren skal være indstillet på at donere 5 produkter til konkurrencen.
Prisen gives til en person, der brænder for skønhedens og kosmetikkens verden, og som gør en ekstra indsats i eller for branchen. Forslag modtages gerne til denne kategori, men der er ikke et tilmeldingsgebyr.
Et skønhedsprodukt eller beauty accessory, der har været ekstremt populært i 2014. Det kan være et produkt, der har været på top 10 over de mest solgte produkter i en specifik periode i 2014. Nogle produkter kan være bestsellere inden for deres egen mere specielle kategori – f.eks. blandt mascaraerne på markedet i Danmark. En bestseller skal have solgt et ekstraordinært stort antal enheder i sin kategori. Du skal komme med argumenter for og beskrivelser af, hvorfor produktet kan komme i betragtning som Årets Bestseller. Produktet er ikke nødvendigvis lanceret i 2014, men er blevet en bestseller i 2014.
Her prises en lancering eller en event, der har været årets ‘talk of town’. En lancering, som kunderne ikke har kunnet overse eller en event, der har været en stor succes hos både leverandør og kunder. Der skal indsendes dokumentation for succesen. Hvor det fandt sted, og hvor meget har lanceringen eller eventen genereret?
Her er IKKE tale om et kosmetisk produkt, men om et produkt relateret til kosmetik. Det er et produkt, der anvendes sammen med kosmetik for eksempel en populær pensel, en børste eller et elektrisk apparat, men det kan også være en makeuppung eller en hårelastik. Vi stiller i denne kategori ikke krav til, at produktet er lanceret i 2014, da kategorien er helt ny, og alle beauty accessories skal kunne være med.
Årets Frisør er en person, der har ydet en særlig indsats i årets løb i sit arbejde med hår. Dette er en frisør eller hårstylist, der har særlige evner, der fortjener at blive hyldet.
- Du skal være frisør fra en salon, der er medlem af dofk. Vi skal have både dit navn og salonens navn oplyst
- Du skal have gennemført en 4 årig frisøruddannelse eller være i lære med en ordinær 4 årig uddannelsesaftale
- For at deltage skal du uploade 3 frisurebilleder via tilmeldingen på hjemmesiden
- De 3 fotos skal vise en trendy frisure – gerne kommercielt, forbrugervenligt hår, men vi ser også gerne nye idéer. Fotos skal vise farve og kreativitet. Et af de 3 fotos skal vise det totale look med hår, makeup og modellens attitude)
- Du skal tilføje en beskrivelse af dit arbejde (grundlag, teknik, metode) og en argumentation for, hvorfor det er et vinderlook
- Danish Beauty Awards dommerpanel vil udvælge 5 nominerede, som derefter vil blive lagt ud til afstemning på Facebook og Instagram
- Danish Beauty Award og dofk må frit anvende de udloadede fotos, og det skal være aftalt med fotografen
- Flere personer kan arbejde sammen om looket, men kun en frisør kan stå som ansvarlig for indsendelsen
- Fristen for udpload af fotos og indtastning via tilmeldingssitet (TILMELD PRODUKT) er den 14. januar 2015
- Der er et tilmeldingsgebyr til Danish Beauty Award på kr. 1.500,-
Denne pris vil blive uddelt til et produkt, der anses som noget særligt hos en gruppe af betydningsfulde mode- og skønhedsbloggere i Danmark. Dommerpanelet vil udvælge produkter blandt alle de tilmeldte produkter. Leverandørerne vil efterfølgende skulle sende produktet til gruppen af de udvalgte bloggere (8 bloggere). Bloggerne vil udpege en vinder af kategorien Blogger’s Choice Award. Ved tilmelding skal det angives, hvorvidt leverandøren ønsker at deltage i denne udvælgelse.