10 SKØNNE TRENDS 2016

10 SKØNNE TRENDS 2016

Danish Beauty Awards dommere – du kan se dem her – har identificeret 10 trends, som de synes, er kendetegnende for skønhedsmarkedet netop nu:

Trend: Psykodermatologien er på vej
Sundhed og skønhed er to sider af samme sag. Kostsammensætningen, huden, håret, motionen, alt hænger sammen, og ikke bare hos producenterne vokser denne trend, men også i kommunikationen af produkter, rutiner og måder at bruge tid på sig selv.
Eksempler: Aromaterapeutiske produkter, ansigts- og kropsbehandlinger med inddragelse af vejrtrækningsøvelser, meditation og yoga.

Trend: Wholesomeness
Det handler ikke mere om enkeltdele – om ansigtet for sig, fødderne for sig eller hænderne for sig. Nu arbejder vi på helheden, og de forandringer og resultater, vi før kun har set med ansigtsprodukterne, vinder nu indpas i kropsplejen
Eksempler: CC cream til kroppen, foundation til benene – og til håret, kropsserum, detoxing. 

Trend: The New Masculinity
Vi taler ikke mere om metromænd vs hulemænd, nej, mænd har nu fået en naturlighed i forhold til at tage vare på deres udseende og velvære. Fra cremer til spa-oplevelser, den nye maskuline mand, er ikke bange for at være den lækreste udgave af sig selv.
Eksempler: Nye produkter til skægpleje, det rene mandeunivers hos kosmetologen eller spa med maskulint præg.

Trend: Innovationsnaturlighed
Vi ser, hvordan branchen har erkendt, at forbrugerne kræver mere og mere komplekse løsninger og muligheder af deres produkter, men også hvordan vi har mindre og mindre tid. Produkterne kan mere, skal mere, og gør mere, og innovation er ikke længere en mulighed, men en naturlighed for den samlede branche.
Eksempler: Multifunktionelle produkter, bioteknologiske produkter, convenience produkter.

Trend: Skønhedssøvn
Natten er blevet en del af vores daglige skønhedsrutiner. Det er om natten, vi sætter ind, og natcremen har fået smukt selskab af problemknusende produkter. Vi har forstået, at vi kan tackle særlige issues om natten, og alt peger i retning af at det ikke kun er travlheden, der inddrager natten, men også forskningen og forbrugernes villighed til at komme sovende til synlige resultater.
Eksempler: Natmasker til ansigtet, hårpleje om natten, natserum som supplement til natcremen og natcreme til hele kroppen.

Trend: Eastern Promises
Vi har stadig øjnene rettet mod Østen. K-beauty er blevet en del af makeuptasken og beautyhylden, og vi føjer villigt ekstra trin til skønhedsrutinerne. Vi forbereder huden på at modtage serum ved at benytte en booster, og vi bruger contouring i makeuppen. Vi anvender nye værktøjer, og vi går efter huden som det perfekte grundlag for den perfekte makeup.
Eksempler: Flere trin i renserutinen og ansigtsplejen, contouring – makeupartisteri, porcelænshud.

Trend: Prevent to enjoy
Tendensen peger i retning af at forhindre uønskede hudforandringer, snarere end at løse store problemer. Vi tror på at ligne og være os selv, og på at passe på os selv. Tendensen går mod naturlighed, nydelse og mod at passe på os selv, vores hud og vores liv, så livsstilsbetingede hudforandringer bliver minimeret, og vi kan have det lidt sjovere i vores egen hud.
Beskyttelse tages til et højere niveau: solen er blot en del af det, vi skal beskytte vores hud imod. Også miljømæssige påvirkninger fra forurening, røg, aircon mm. og indefra kommende faktorer som stress, inflammation, fordøjelsesproblemer mm. skal vi hjælpe vores hud med at håndtere.
Eksempler: Daglig hudpleje med solfaktor, ekstra tilføring af antioxidanter, urban skincare til city skin og claims om beskyttelse på celleniveau.

Trend: Grøn uden omkostninger
Vi er ikke mere villige til at gå på kompromis for at gå grønt. Grønne produkter skal give os det samme som de konventionelle, og det gør de. Komplicerede innovative og virksomme ingredienser og behandlinger arbejder for skønheden med helhedskoncepter, som hjælper forbrugeren til at foretage bevidste, omkostningsfrie, grønne valg. Og konventionelle produkter bliver samtidig grønnere. Grænserne udviskes. Det er ikke længere en kvalitet i sig selv at være grøn – det forventes, at producenten har strakt sig så langt som muligt for at hjælpe os til at leve naturligt og grønt.
Eksempler: Aktive naturlige og økologiske ingredienser med effektivitet, velovervejet anvendelse af konserveringsmidler, innovation i emballage.

Trend: Spapausen
Spaoplevelsen bliver til en totaloplevelse. En pause fra hverdagen, og en oplevelse som har lige så stort fokus på velvære og afstresning som på synlige resultater. Vi erkender, at vi ikke kan opnå resultater uden at være helt nede i gear, og derfor giver spaoplevelsen os nu og i fremtiden noget, vi ikke kan klare i hjemmespaen: Ud over ekspertisen, nemlig et rum, som er som skabt til koncentration, eftertænksomhed og nye ideer. Fordybelse og kontakt med os selv.
Eksempler: Holistiske skønhedsbehandlinger, spirituelle og ayurvediske filosofier i både produkter og behandlinger.

Trend: Uforpligtende Solkys
Glødende sundt udseende hud kræver et solkys eller tre, og mens solfaktor er naturlig ingrediens i mange produkter, bliver tanningprodukter mere og mere avancerede og målrettet mod den enkeltes hud og hudtone. Solkysset hud er ikke mere en orange totaloplevelse, men skræddersyede, målrettede og kærlige toner til huden. Og frem for alt letanvendelige.
Eksempler: Selvbruning om natten eller i brusebadet, bronzing produkter til brug i solen med indbygget SPF, optimering af farven i den solbrune hud (tan optimizing).

Har du lyst til at høre mere om de identificerede trends, er du altid velkommen til at kontakte dommerne. Er du journalist, da står dommerne gerne til rådighed, hvis du har behov for en kommentar. Kontakt os på adm@danishbeautyaward.dk.